El Pacte Nacional pel Dret a Decidir és l'eina fonamental per donar tot el protagonisme a la societat catalana en aquest projecte de país

El secretari general adjunt d'Esquerra Republicana , Lluís Salvadó, ha fet una valoració prèvia molt positiva de la reunió del president de la Generalitat amb partits polítics que donen suport al Dret a Decidir, el consell de governs locals, les entitats municipalistes i l'alcalde de Barcelona, per iniciar el treball del Pacte Nacional pel Dret a Decidir. Salvadó assegura que 'és molt positiu que el president de la Generalitat desplegui el procés del Pacte Nacional pel Dret a Decidir perquè aquest Pacte és l'eina fonamental que ha de transformar el Dret a Decidir en un autèntic projecte de de país, el país és qui ha de tenir el protagonisme i no només el Govern'.

Salvadó ha assegurat que 'aquesta reunió identifica clarament qui forma part de la centralitat política catalana i per això és molt important que hi siguin els principals partits de tradició democràtica catalanista i que després d'aquesta reunió prèvia segueixin formant part d'aquest procés. L'àmplia participació dóna centralitat a la trobada i cap d'aquests partits hauria de quedar fora de joc d'aquest procés constituent'.

El secretari general adjunt d'Esquerra Republicana, ha insistit que 'la societat catalana no pot caure en el fals debat que generen algunes forces polítiques sobre dret a decidir i crisi; el dret a decidir és un instrument estructural per poder sortir de la crisi . En el cas de Catalunya aquesta crisi no només és fruit de la conjuntura internacional, sinó de la relació amb una Espanya que ens espolia, ens drena els nostres recursos i ens ofega econòmicament'.