El Parlament de Catalunya aprova la proposta de resolució que marca l'inici del procés d'independència

El ple del Parlament de Catalunya ha aprovat aquest dilluns la proposta de resolució presentada per Junts Pel Sí i la CUP que marca l'inici del procés d'independència.

'Necessitem les eines d’un Estat per poder garantir a totes les persones més i millors oportunitats; per poder començar a treballar ja des d’avui a la construcció d’un Estat que doni respostes als enormes i urgents reptes actuals. Volem un Estat perquè creiem en l’estat del benestar. Volem un Estat per expressar-nos i participar amb veu pròpia als principals afers que preocupen Europa i el món, com la gestió del moviment massiu de persones que busquen refugi i acollida. I volem un Estat perquè necessitem un estat de dret, on la separació de poders no estigui trinxada i es garanteixi a tothom la igualtat de drets i oportunitats. Volem un Estat perquè és la manera real i factible de canviar-ho tot'
, ha explicat el diputat Raül Romeva, davant del ple del Parlament.

La resolució constata el mandat democràtic clar i legítim que aposta per un procés constituent, no subordinat; i declara l’inici del procés de creació de l’Estat català independent en forma de República. A més, proclama l’obertura d’un procés constituent ciutadà, obert, integrador i actiu, per preparar les bases de la futura constitució; i insta el futur Govern a adoptar les mesures necessàries per fer efectives aquestes declaracions. El text preveu que, en 30 dies, s’iniciï la tramitació de les lleis de procés constituent, de la seguretat social i de la hisenda publica.

El text aprovat estableix que el Parlament de Catalunya no quedarà supeditat a les decisions de l’Estat espanyol i en particular del Tribunal Constitucional, una institució que ha quedat deslegitimada, i 'adoptarà les mesures necessàries per obrir el procés de desconnexió democràtica, massiva, sostinguda i pacífica amb l’Estat espanyol'.

En el seu discurs, Romeva ha subratllat que la independència té a veure, essencialment, de garantir els drets de les persones i que la gent pugui viure millor. Per això, la resolució insta el futur Govern a complir exclusivament les normes que emanin de la cambra catalana, legítima i democràtica, a fi de blindar drets fonamentals que puguin quedar afectats per decisions de l’Estat espanyol, i que tenen a veure amb la lluita contra la pobresa energètica i l’accés universal a l’habitatge, la sanitat i l’educació; i la defensa de llibertats públiques , com el bon funcionament de l’administració local, l’atenció a les persones refugiades, el dret de les dones a decidir sobre el seu propi cos, i la necessitat d’un pla de soc social i de gestió del deute. 'Un Estat que posa en perill la salut i la vida de la gent amb arguments legalistes i centralistes és, des del punt de vista social, un Estat fallit', ha dit.

L’últim punt de la resolució subratlla la voluntat d’iniciar negociacions per fer efectiu el mandat democràtic de creació d’un esta català en forma de República, amb l’Estat espanyol, la Unió Europea i la comunitat internacional.

'Això ja no té aturador. Si no és avui, serà demà, si no som nosaltres seran uns altres, però aquest país ja fa temps que diu alt i clar que ha arribat l’hora d’anar a totes', ha conclòs Romeva.

Etiquetes