ERC constata la voluntat del govern espanyol d’anul·lar l’autonomia local, imposant una recentralització extrema de les competències locals

El secretari de política municipal d'Esquerra Republicana, Marc Sanglas, ha valorat l'anunci del Consell de Ministres d’aquest divendres que ha donat a conèixer les bases de la reforma de règim local que està decidit a fer realitat aviat i que suposarà 'el retorn a un escenari de dominació absoluta del govern espanyol sobre els ens locals, tot exercint una vulneració inacceptable del marc competencial català'.

ERC considera que 'aquesta reforma relega els ens locals a simples executors de la voluntat del Govern espanyol que s’excusa en la sostenibilitat financera i l’estabilitat pressupostària per canviar el model estructural de relació amb els ens locals, el propi sistema d’organització i l’autonomia d’aquests així com l’autonomia assumida per part de la Generalitat de Catalunya en aquest àmbit'. Segons Sanglas, 'tampoc tenim la certesa que les mesures limitadores que pretenen emprendre en l’àmbit de les retribucions dels electes locals, amb l’excusa de l’estalvi econòmic, siguin realment efectives per a aquesta finalitat'. ERC qüestiona també les xifres donades pel govern espanyol.

'Les propostes presentades pel ministre Montoro signifiquen una involució total, no només vers el que s’ha aconseguit al llarg dels anys en matèria de règim local sinó, i, sobretot, vers la voluntat ferma de la majoria dels representants del Parlament de Catalunya d’avançar cap a la construcció d’estructures d’estat pròpies, també des dels ajuntaments', ha reblat Sanglas.