El Parlament rebutja la sentència de l'1-O i es referma en poder reprovar la monarquia, defensar l'autodeterminació i reivindicar la sobirania

Vilalta carrega contra la "censura que vol imposar el Constitucional" a les institucions catalanes i insisteix en una solució política al conflicte

El Parlament ha rebutjat la sentència del Suprem que ha condemnat els presos polítics per l'1-O a gairebé 100 anys de presó. Així ho han aprovat Esquerra Republicana, JxCat i la CUP –els comuns s'han abstingut- en votar la proposta de resolució que conjuntament els independentistes van presentar com a resposta parlamentària a la sentència, un text que el Tribunal Constitucional havia suspès parcialment.

Precisament, els tres grups proposants han entrat esmenes per separat per rebutjar explícitament el veto del Constitucional a un punt concret, que reiterava "la reprovació de la monarquia, la defensa del dret a l'autodeterminació i la reivindicació de la sobirania" de Catalunya.

Les esmenes dels tres grups citen el text suspès i adverteixen que la suspensió que n'ha fet el Constitucional és "contrària als drets fonamentals de llibertat d'expressió, llibertat ideològica i participació política". Que la suspensió del TC és, de fet, una "censura" al Parlament. Amb les esmenes, la proposta de resolució també trasllada suport i solidaritat als membres de la Mesa investigats per defensar el dret a representació política i alhora el text aprovat pel Parlament adverteix que la sentència és un precedent "inacceptable" per penalitzar la protesta.

Durant la seva intervenció al ple, la diputada i secretària general adjunta, Marta Vilalta, ha reivindicat el dret dels diputats a poder parlar de tot, com ha defensat sempre la majoria independentista a la Mesa, malgrat la "censura" que vol imposar el Constitucional al Parlament. "Encara que no els agradi, les competències no poden definir els límits de què es pot parlar en aquest Parlament", ha dit. I per això Vilalta ha assenyalat la contradicció del Constitucional en vetar debats sobre l'autodeterminació, la sobirania i la monarquia però que, en canvi, el Parlament hagi debatut, sense ingerències, sobre el Kurdistan, el canvi climàtic o la crisi dels refugiats.

Per tot plegat, Vilalta ha conclòs que la resposta al conflicte polític passa per una solució política. "Mai es podrà resoldre als tribunals, aquí no hi ha un problema de convivència ni de violència", ha remarcat.

Etiquetes