Esquerra Republicana denuncia l'ofec que pateixen les ONG i els incompliments del Govern en l'àmbit de cooperació

La Generalitat ha deixat sense efecte la convocatòria d’ajuts a ONGs del 2012 per a projectes de cooperació al desenvolupament i sensibilització de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament. El director general de Cooperació, Carles Llorens, ha tramés una carta a les ONGs que s'havien acollit a la convocatòria feta pública al març on comunica que ha quedat anul·lada.

Llorens atribueix la decisió a la "situació econòmica" i a les "mesures addicionals d'estalvi" de la Generalitat.

Amb aquesta decisió, CiU no només fa cas omís a les demandes de la Confederació Catalana d’ONG i del Parlament de Catalunya, sinó que reincideix en la voluntat de desballestar la cooperació pública catalana tot dificultant la tasca dels seus principals actors, les ONGD.

El ple del Parlament ja va prendre l’acord, la setmana passada, d’una resolució que obliga al Govern de CiU a “aprovar en el termini d’un mes un calendari de pagament” del deute a les ONGs. El deute acumulat, que inclou projectes en curs d’execució, és de més de 10 milions d’euros.

El Parlament ha fet referència al “treball dels milers d’homes i dones a Catalunya que de manera professional o voluntària” treballen en l’àmbit de la cooperació.

La resolució deixa ben clar que “l’existència d’una política pública de cooperació, amb l’objectiu de la solidaritat, la redistribució de la riquesa i la lluita contra les causes de la pobresa, és encara més necessària que mai en un moment de crisi econòmica internacional, que afecta especialment els ciutadans dels països empobrits.”

Malgrat tot això, després de comprometre’s a pagar anteriors subvencions concedides però no reemborsades, provocant que moltes ONGs hi esmercessin recursos propis o s’endeutessin a compte dels diners que havien de cobrar, la decisió d’anul·lar la convocatòria de 2012 agreuja l’ofec econòmic de les ONGs. Moltes d’aquestes ONGs han dedicat hores de feina dels seus tècnics i voluntaris a preparar els projectes de la convocatòria que ara han vist anul·lada, i han generat una expectativa a les seves contraparts del Sud.

Aquest cúmul de comunicacions contradictòries, el compromís d’uns pagaments que després es neguen i la creació d’una expectativa de finançament que després es frustra, denoten, per a Esquerra “una gestió improvisada, una manifesta incompetència administrativa, una nul·la capacitat de diàleg i una indissimulada manca de tacte cap a les ONGs per part de la Direcció General de Cooperació”, en paraules del president de la Sectorial de Cooperació, Miquel Carrillo.

Des d’Esquerra som conscients de la situació d’ofec de l’Administració de la Generalitat, però “això no justifica l’acarnissament amb que s’està ofegant les entitats de cooperació com està demostrant la Direcció General de Cooperació al Desenvolupament amb les ONGDs.”

Esquerra ha presentat una nova iniciativa parlamentària davant aquesta escandalosa situació.

Veurem si CiU, ja que no ha complert amb els compromisos contrets, com a mínim obeeix l’encàrrec que li fa la cambra de diputats catalana.