Esquerra Republicana celebra l’aprovació de la llei de l’associacionisme

El nou marc legal permetrà protegir i promocionar associacions, fundacions i grups informals

Catalunya disposarà d’una llei específica per protegir i promocionar a les associacions, fundacions o grups informals. Així ho ha aprovat aquest dijous un ampli consens al Parlament de Catalunya amb els vots a favor d’Esquerra Republicana, que celebra que s'hagi validat la llei de foment de l'associacionisme.

L’objectiu de la llei és beneficiar i facilitar la vida d’associacions i entitats que duguin a terme activitats d’interès general i tinguin un funcionament democràtic, i que compleixin altres requisits com una gestió sostenible mediambientalment o que garanteixin la perspectiva de gènere.

Entre altres, i amb l’objectiu de facilitar-los el dia a dia, la llei busca agilitzar les gestions i simplificar la burocratització que actualment han de fer les associacions amb l’administració. Per això, el text contempla la interconnexió entre els diferents nivells administratius.

El diputat d'Esquerra Republicana Pau Morales ha celebrat la tasca que el Parlament ha fet per aconseguir aquest text normatiu, i ho ha fet citant l'impulsor del moviment associatiu i polític Josep Anselm Clavé: 'Associeu-vos i sereu forts, instruïu-vos i sereu lliures, estimeu-vos i sereu feliços'. "Les paraules de Clavé ressonen avui amb molta més força, per la llarga tradició de l'associacionisme però, sobretot, perquè figuraran, per fi, en una llei", ha dit Morales. El conseller de Drets Socials, Carles Campuzano, s'ha expressat en la mateixa línia i ha felicitat la feina feta als parlamentaris per la importància de l'associacionisme en el teixit social: "un país fort és un país amb més societat civil organitzada i on es creen comunitats i vincles".

A més, i amb la finalitat de donar suport a l’activitat de l’associacionsime, el Parlament crea l’Agència Catalana de Foment de l’Associacionisme. Aquest nou ens treballarà per ajudar a les entitats a desenvolupar-se; actuar com a centre de recursos per oferir material, formacions o personal tècnic; o crear un observatori que detecti les necessitats de l’associacionisme i permeti afinar les polítiques de futur.

El marc aprovat aquest dijous pel Parlament incorpora altres concrecions que ajuden a incentivar l’activitat en associacions, com avantatges als seus participants fora de la mateixa vida associativa. Per exemple, la possibilitat de convalidar crèdits universitaris a través de la participació en entitats que s’acullin a la llei.