Acte en defensa de l'alliberament dels presos polítics a la plaça de l'Ajuntament de Sabadell / ACN

El republicanisme del govern de Sabadell s’ha fet evident en l’últim mandat, amb una clara vocació de ser un ajuntament al servei de les persones i garant dels drets de tots els ciutadans que viuen a la cocapital del Vallès Occidental

El fantasma del cas Mercuri va planejar sobre Sabadell en les últimes eleccions municipals. El PSC, partit implicat en la trama de corrupció, va perdre gairebé la meitat dels seus escons, i les formacions d’ERC, Crida per Sabadell, Unitat pel Canvi i Guanyem Sabadell van poder acordar un govern de canvi amb majoria absoluta amb l’objectiu de promoure la regeneració democràtica del consistori sabadellenc. Aquest executiu, liderat els dos primers anys de mandat pel candidat d’ERC, Juli Fernàndez, no tan sols ha aconseguit retornar la credibilitat a l’Ajuntament mitjançant mesures per impulsar la transparència i eficiència en la gestió de recursos, sinó que també ha fet un gran esforç en l’aplicació de polítiques socials mitjançant el Pla Estratègic d’Acció Social, l’impuls de les transformacions urbanístiques enfocades en els serveis públics i la promoció de la ciutat.

Polítiques socials: la prioritat

El principal objectiu del grup municipal d’Esquerra Republicana durant aquest mandat ha estat millorar la qualitat de vida de la ciutadania. Així, com a principal objectiu, el consistori es va marcar solucionar la crisi de l’habitatge, que es mantenia en preus insostenibles, al revés que els salaris, cosa que va fer créixer l’endeutament dels consumidors i l’augment de pisos buits.

Per fer front a aquesta situació, el govern municipal va crear el Pla Estratègic d’Acció Social (PEAS), un pla que va ser fruit del procés de treball desenvolupat des del mes de novembre de 2015 fins al juliol de 2016 per més de 260 persones de diversos àmbits de la ciutat. El PEAS defineix els principals objectius i accions que cal impulsar per abordar i combatre les desigualtats a Sabadell. “A Esquerra tenim la fermesa i el compromís de posar totes les eines de les quals disposem per defensar els drets de la nostra gent, i que no estiguin sols”, explica Juli Fernàndez, alcalde de Sabadell durant els dos primers anys de mandat. El document, aprovat per unanimitat pel ple, planteja un seguit d’actuacions amb la mirada enfocada a 10 anys vista.

Tenim la fermesa i el compromís de posar totes les eines de les quals disposem per defensar els drets de la nostra gent
Juli Fernàndez Candidat a l'alcaldia de Sabadell
 Juli Fernàndez en el ple de l'ajuntament on Sabadell va rebutjar l'aplicació de l'article 155 / ACN

L’estructura final d’aquest pla compta amb un total d’11 principis, 4 pilars i 14 objectius estratègics. Entre aquests objectius, cal destacar quatre àmbits d’actuació: l’emergència social, la inserció social i laboral, l’autonomia i millora de la salut i infància i adolescència. Per poder posar en pràctica les accions de cada pilar, el pla planteja també una sèrie de millores organitzatives per facilitar la tasca del consistori. “Les necessitats de la gent són les nostres prioritats”, explica Fernàndez.

Gràcies a aquest projecte s’han tirat endavant polítiques i mesures que no només han tingut efecte a la ciutat, sinó que han transcendit a nivell nacional, com l’abordatge de la pobresa energètica o l’acolliment de menors estrangers no acompanyats. Sabadell ha estat el municipi pioner a Catalunya en polítiques socials. Va ser la primera ciutat que va sancionar a les elèctriques pels talls de llum a famílies vulnerables, amb multes d’entre 10.000 i 100.000 euros, emetent fins a 3.215 informes. Les sancions anaven dirigides als casos en què una companyia elèctrica interrompés el servei a un habitatge sense avisar abans als serveis socials del consistori, una infracció administrativa greu segons l’article 6.4 de la llei 24/2015 de mesures urgents contra la pobresa energètica, aprovada pel Parlament de Catalunya.

Sabadell també es va convertir en la primera ciutat en acollir menors estrangers no acompanyats, en col·laboració amb la DGAIA i la fundació IDEA. Des del desembre del 2018, la ciutat hi ha destinat l’Alberg Sant Oleguer amb 15 places per acollir joves, ampliable a 20. El centre ofereix acolliment de dos mesos als joves, temps en què els donen les eines bàsiques per a arrelar-se a la ciutat, se’ls vincula amb la vila i les institucions del municipi i se’ls ofereix un servei de reforç de la llengua i activitats diàries. Per altra banda, el Servei d’Urgències i Emergències Socials de Sabadell (SUES) és un altre dels nous serveis que ha creat el consistori quatripartit. Aquest servei està format per cinc persones i va atendre, tan sols durant el primer any de funcionament, 1.417 persones.

A més, durant el mandat s’han incrementat un 32% les places pel programa de lleure per a discapacitats ‘Fem vacances’ i s’ha obert l’oficina d’atenció a la discapacitat. S’han posat en marxa nous serveis dirigits a la infància que han atès més de 400 persones i s’ha reduït també a zero la llista d’espera per als Serveis d’Atenció Domiciliària a la Dependència. S’ha incrementat un 50% el nombre d’habitatges d’emergència social, s’han duplicat les ajudes a la urgència habitacional i ha augmentat en un 57% el nombre de beneficiaris del servei de menjador per a la infància durant els períodes de vacances.

Urbanisme amb vocació de servei públic

Sabadell necessitava un govern que desencallés les reformes i necessitats urbanístiques. I així ha estat. Una de les obres més esperades i necessàries a la ciutat era el soterrament dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya en el seu pas fins al castell de Can Feu, que el Departament de Territori i Sostenibilitat va aprovar a principis del 2018. Tancar aquesta obra, que estarà enllestida la primavera de l’any 2019, ha suposat una inversió de 19 milions d’euros i permetrà a la ciutat guanyar fins a 3.400m2 amb el soterrament de 375 metres de via. “Aquesta infraestructura es traslladarà en una oportunitat molt gran d’entrada a la nostra ciutat”, comenta Fernàndez. En el nou espai, l’Ajuntament treballa en el disseny de la construcció d’una avinguda.

A més, durant el mandat s’han impulsat també nombroses actuacions de transformació urbanística enfocades a millorar els serveis socials que ofereix la ciutat. Com a mesures més destacades trobem l’ampliació de les Urgències de l’Hospital Taulí i del CAP Can Llong, que han iniciat les obres per duplicar la capacitat de les urgències de l’Hospital Parc Taulí. L’Ajuntament va avançar fins a 4,1 milions d’euros per finançar aquestes millores, que suposaran l’ampliació de l’oferta a 96 nous llits. Uns dels exemples més clars d’aquesta vocació de l’urbanisme enfocat als serveis es troba al barri de Can Llong. L’Ajuntament està licitant el nou CAP, la nova escola El Virolet, que està en barracons, i el nou institut de barri, tres equipaments indispensables.

Dins el projecte (RE)FEM Sabadell, el govern municipal ha destinat fins a un milió d’euros durant l’any 2017 per realitzar més de 1.700 actuacions per recuperar la via pública i dignificar l’espai urbà. Les actuacions es van dur a terme en els diferents districtes de la ciutat. “Volem conquerir l’espai públic perquè sigui habitable i verd”, explica Juli Fernàndez, que afegeix: “Volem transformar la ciutat, sent molt conscients que hi ha una part que és lenta de recuperar. Durant molts anys no hi ha hagut un manteniment de la ciutat, dels nostres carrers i places i això necessita un esforç pressupostari especial”.

Volem conquerir l’espai públic perquè sigui habitable i verd. A Sabadell, durant molts anys no hi ha hagut un manteniment de la ciutat"
Juli Fernàndez Candidat a l'alcaldia de Sabadell

Per altra banda, després de 20 anys d’obres continuades, la Plaça d’Espanya obrirà a l’estiu un nou amfiteatre, un parc infantil i un petit bosc, espai pel qual s’ha pressupostat 1,3 milions d’euros i que estarà plenament connectat amb FGC i Rodalies. També s’ha iniciat un projecte per fer del centre un pol d’atracció, amb millores en la mobilitat i generant espais de comunitat i convivència. En destaca, sobretot, les primeres intervencions al passeig de la plaça Major.

La Bassa, la piscina municipal, va tornar a obrir l’estiu passat, després de 12 mesos, gràcies a diverses millores i a una important actualització, finançada conjuntament amb la Diputació de Barcelona. “Quan vam arribar al govern, ens vam trobar que des de l’any 2000 no hi havia hagut una inversió en manteniment periòdic a La Bassa i s’enfonsava. Vam tenir la capacitat de gestionar aquesta situació crítica. Vam haver de tancar-la durant un estiu, però vam invertir quatre milions d’euros i l’estiu passat ja tornava a estar oberta. Alhora, hem aprofitat per modernitzar-la”, explica el candidat d’ERC.

Un altre projecte cofinançat, aquesta vegada amb aportació europea, és EDUSI, el projecte d’estratègia en desenvolupament urbà sostenible, dotat amb 19 milions d’euros. Les mesures impulsades pel projecte permetran transformar la realitat urbana per fer de Sabadell una ciutat més sostenible, competitiva i amb més oportunitats.

L’aleshores alcalde de Sabadell, Juli Fernàndez; i l’anterior presidenta de la Diputació, Mercè Conesa, i el vicepresident de la Diputació, Dionís Guiteras, visitant la Bassa de Sabadell al setembre de 2016 / ACN

Tradicions, cultura i esport

Amb l’objectiu de recuperar l’orgull de ser de Sabadell, les institucions de la ciutat han impulsat en aquest mandat els elements característics i històrics de la ciutat i la promoció de la identitat sabadellenca. Els elements singulars culturals de la ciutat han estat l’eina puntal per aconseguir-ho. “A Sabadell tenim una vida cultural molt rica. Tenim unes entitats de cultura popular molt actives i unes expressions culturals molt singulars, com l’Orquestra Simfònica del Vallès o els Amics de l’Òpera de Sabadell”, explica Fernàndez. Aprofitant aquesta riquesa cultural, la tasca de l’Ajuntament ha estat acompanyar i dotar de recursos aquestes manifestacions. “Creiem que la cultura és importantíssima perquè els nostres ciutadans i ciutadanes puguin ser lliures”.

La Festa Major de la ciutat ha fet també un pas endavant pel que fa a participació, atraient més gent i entitats que mai. Per decidir les activitats i la configuració de la festivitat, es va dur a terme un procés participatiu que va implicar molts actors del municipi. A més, es va recuperar l’envelat i les fotos amb banderola i mocador. “La participació ciutadana busca que la festa més important de la nostra ciutat no sigui com una festa més de les de l’àrea metropolitana”, indica Fernàndez.

En l’àmbit esportiu, l’Ajuntament també ha apostat per fomentar els clubs locals. “Tenim moltes entitats esportives i el club esportiu més gran de Catalunya en número de socis després del Barça: el Club Natació Sabadell, un referent en esports d’aigua”, conclou l’alcaldable republicà. “Per a nosaltres, l’esport és un espai de lideratge important, un fet tangible que moltes ciutats no tenen”.

Transparència i gestió eficient

Per aconseguir tirar endavant les mesures anteriors, l’Ajuntament ha focalitzat els seus esforços en gestionar els recursos públics de l’Ajuntament amb la màxima honestedat i responsabilitat, prioritzant el bé comú i millorant tant l’eficiència com l’efectivitat dels serveis públics de municipi. “Després d’anys en què Sabadell era la referència negativa, pel que fa a pràctiques corruptes, nosaltres hem intentat capgirar-ho i fer una gestió oberta de l’Ajuntament”, explica el cap de llista republicà a Sabadell. Així, s’ha dut a terme una auditoria organitzativa i una auditoria ciutadana de serveis, a més de fer-se públiques les agendes de regidors i alcaldes per tal de facilitar el control sobre l’activitat dels representants polítics de la ciutadania. L’Ajuntament també s’ha personat com a acusació particular en el cas Mercuri: “venim de tenir un alcalde que ja està condemnat a un any i quatre mesos de presó, i el primer que vam fer va ser personar-nos-hi com a acusació particular perquè els més afectats van ser els veïns i veïnes de la ciutat”, denuncia.

La millora de l’eficiència administrativa ha suposat una més gran capacitat econòmica de l’Ajuntament i un augment del 16% del pressupost, que ha permès acabar amb l’endeutament, reduir els tipus d’interès i augmentar les ajudes de les inversions amb captació de finançament. “Quan jo era l’alcalde, vaig gastar 0 euros en dietes i en quilometratge, quan en l’època Bustos aquest concepte eren 2.000 o 3.000 euros al mes”, explica Juli Fernàndez.

La bona gestió també ha permès tirar endavant el projecte d’administració electrònica, al qual s’han destinat 800.000 euros del pressupost i el projecte de pressupost participatiu, on s’han invertit 1.000.000 d’euros que es destinaran en els projectes decidits col·lectivament per la ciutadania.

El mandat

L’alcaldable d’ERC, Juli Fernàndez, que va ser investit com a alcalde de Sabadell els dos primers anys de mandat, creu que en aquest mandat els republicans han estat protagonistes de la recuperació de la confiança i la dignificació de la ciutat. “La dignificació de la manera de fer política, la dignificació de les condicions de vida de la nostra gent, i la dignificació de l’espai públic”, concreta el republicà. Així, destaca que durant els dos anys en què va tenir l’alcaldia, el govern va aconseguir fites que semblaven impensables, desencallant projectes estratègics a la ciutat que duien prop de 10 anys aturats.

“A Sabadell som uns afortunats, perquè som la ciutat del país més gran que té un govern de majoria absoluta. Hem sigut capaços, des de les diferents visions del republicanisme, de compartir un projecte de transformació per la nostra ciutat”, explica el candidat republicà. Sobre el govern de coalició, Fernàndez, afegeix: “Esperem haver estat capaços de complir amb les expectatives que vam crear i que la ciutadania ens doni el màxim suport. Esperem que els ciutadans ho avalin i així poder fer cada vegada més per seguir transformant la ciutat”, conclou Juli Fernàndez.