La consellera d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà, durant la roda de premsa. ACN

Teresa Jordà: “Una vegada més ens avancem per assegurar l’abastament d‘aigua a les llars i les activitats productives”

El Govern de la Generalitat ha avaluat avui la situació de la sequera a Catalunya, en constatar que continua el descens de les reserves després de 25 mesos sense pluges abundants a les capçaleres dels rius. En la Comissió Interdepartamental de Sequera, integrada pels departaments de Presidència, Acció Climàtica, Interior, Empresa i Treball i Salut, s’ha abordat la proposta d’activar noves mesures i es preveu que aquest dimecres el Consell d’Administració de l’ACA aprovi l’activació de la fase d’excepcionalitat del sistema Ter-Llobregat i de l'aqüífer del Fluvià Muga.

Aquest canvi d’escenari comportarà que, de les 18 zones en les quals està dividit el territori de les conques internes, dues unitats seguiran en situació de normalitat, tres en prealerta, nou en alerta i quatre en excepcionalitat. Per tant, seran 224 municipis en situació d’excepcionalitat, de 15 comarques, i prop de 6 milions d'habitants. “El Govern actua i ho fa de manera contundent i planificada. Una vegada més ens avancem i fem el que està al nostre abast per assegurar l’abastament d‘aigua a les llars i les activitats productives”, ha explicat en roda de premsa la consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà.

L’entrada en l’escenari d’excepcionalitat suposa un pas més en la reducció d’aigua en alguns usos, com la reducció del 40% de l’aigua per a usos agrícoles, la reducció del 15% per a usos industrials, la reducció de l’aigua per a usos lúdics i la prohibició del reg de zones verdes, tant públiques com privades, en què només es permetrà l’aigua per mantenir viu l’arbrat i fent-ho gota a gota o amb regadores.

Preservar la qualitat de l'aigua del Ter

Una altra mesura anunciada avui és la d’incrementar el volum d’aigua que es deriva del pantà de Sau cap a Susqueda, per preservar al màxim possible la qualitat dels 28 hm3 que hi ha actualment al pantà osonenc, i garantir la qualitat de l’aigua per atendre l’ús prioritari, que és l’abastament de la població. “Estem davant d’una emergència i no podem perdre una sola gota d’aigua”, ha alertat Jordà.

Aquestes són només algunes de les mesures que ha decidit posar en marxa el Govern davant l’escenari de sequera, per tal d’adaptar-se “als efectes d’una emergència climàtica imparable i els efectes negatius que pot tenir sobre les persones”, ha apuntat la consellera. “No són mai decisions fàcils però sí que són necessàries. Fem i farem tot el que està al nostre abast per cuidar la salut de les persones”, ha conclòs.

Fem i farem tot el que està al nostre abast per cuidar la salut de les persones
Teresa Jordà Consellera d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural