La diputada del Grup Republicà al Congrés Inés Granollers. MARC PUIG
La diputada del Grup Republicà al Congrés Inés Granollers. MARC PUIG

La diputada lleidatana Inés Granollers, que signa la iniciativa, denuncia el greuge per als usuaris d'autobús respecte als que disposen de descomptes a la xarxa ferroviària

El Grup Republicà al Congrés dels Diputats ha registrat una proposició no de llei (PNL) a la comissió de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana perquè el govern espanyol equipari les ajudes a viatgers del transport ferroviari als que utilitzin l'autobús de línia regular, tenint en compte, a més, que en la major part del territori el transport per carretera és l'opció més viable, si no l'única, que tenen al seu abast.

La diputada republicana Inés Granollers, que signa la iniciativa, ha insistit en més d'una ocasió en el “greuge” que suposa no estendre les ajudes previstes en serveis ferroviaris al transport per carretera. No només per a les empreses concessionàries, amb l'activitat ja mermada des de de la crisi pel COVID-19 i ara pels costos derivats de la guerra d’Ucraïna, sinó pels propis viatgers, discriminats en el seu dret a la mobilitat davant la bonificació que reben els usuaris del tren. “I més que es discriminarà des del moment que ja s'ha confirmat la gratuïtat dels bons de Renfe durant tot el 2023”, recorda la diputada.

Cal garantir el dret a la mobilitat i fins i tot a l'educació en igualtat d'oportunitats, amb el transport escolar com a peça clau
Inés Granollers Diputada del Grup Republicà al Congrés de Diputats

Com en el cas del tren, Esquerra Republicana demana incorporar la reducció del 100% dels títols multiviatge de més de dos viatges, exclosos el bitllet d'anada i tornada, per als concessionaris de transport regular de viatgers per carretera. “No únicament per la importància econòmica i laboral del sector”, assenyala Granollers, sinó també perquè la seva permanència permet, a més de desincentivar el transport privat amb la consegüent aposta per un model de mobilitat sostenible, “garantir el dret a la mobilitat i fins i tot a l'educació en igualtat d'oportunitats, a través del transport escolar com a peça clau”, És el cas, especialment, de la població que viu en zones rurals o més aïllades; segons Granollers, “la més oblidada per l'Estat espanyol”.

La proposició d'Esquerra Republicana també assenyala, precisament, que en el nou mapa concessional de serveis regulars de transport per carretera en allò que sigui competència de l'Estat “prevalguin criteris de rendibilitat social, equitat territorial i accessibilitat universal” i no l'estricta rendibilitat econòmica, que seria tant com condemnar a l'extinció la major part de línies regulars de l'àmbit rural.