Marta Rovira: ‘La República catalana l’hem de construir amb tothom’

Omaira Beltran, Miquel Àngel Essomba i Matthew Tree reflexionen en un col·loqui obert sobre quins greuges pateixen els immigrants davant l’espoli fiscal i quina hauria de ser la Catalunya del futur

El col·loqui sobre com hauria de ser la República catalana des del punt de vista de l’immigrant ha omplert de gom a gom el Centre Cívic Pati Llimona del Barri Gòtic de Barcelona, aquest passat dilluns. Un èxit rotund, doncs, al debat organitzat per la comissió sectorial de Polítiques d’Immigració d’Esquerra Republicana de Catalunya. Sota el títol Un sol poble cap a la independència, la coordinadora de la sectorial Montserrat Torres ha plantejat algunes de les preguntes sobre com avançar cap a la República catalana.

Durant dues hores, el diputat i ex Secretari General d’Immigració de la Generalitat, Oriol Amorós, ha moderat les reflexions de tres ponents especialitzats en matèria d’immigració. Omaira Beltran, coordinadora de Llatins per Catalunya i secretària de la sectorial d’immigració de l’Assemblea Nacional de Catalunya; Miquel Àngel Essomba, professor de pedagogia a la UAB, director del Cercle Unesco de Catalunya (UnescoCat) i vinculat a SOS Racisme; i Matthew Tree, escriptor anglès i català especialitzat en qüestions racistes i amb publicacions d’anàlisi com Negre de merda.

Segons Amorós, una de les característiques d’ERC és que té una perspectiva positiva de la diversitat. “La diversitat és una característica intrínseca del nostre poble i la volem a dins”. També hi ha participat la Secretària General d’ERC i número 2 a les llistes de Barcelona Marta Rovira, que ha remarcat la voluntat d’incloure també els nous catalans en el procés cap a la independència.

Al col·loqui, s’han debatut diverses qüestions sobre com s’hauria de construir el futur Estat català. Entre elles, com afecta l’espoli fiscal a la situació de cadascú, si es creu que la independència és la solució i com hauria de ser aquest nou estat. Sobre aquestes, els tres experts han transmès les seves reflexions i la gent del públic ha participat amb opinions i preguntes al final de l’acte.

Una vegada iniciat el col·loqui, els tres ponents han remarcat el greuge social i de serveis públics que promou l’espoli fiscal, conjuntament amb la política de retallades. Han declarat que els més de 16.000 milions d’euros anuals d’espoli fiscal fan més difícil la vida dels catalans, una discriminació que es nota en tots els àmbits.

“La independència no ens fa por”, declaren, “tot i que sí respecte”. Beltran creu que els immigrants han de tenir un paper molt actiu, sobretot pel que fa a la projecció exterior de la futura República catalana: “S’hauria de comptar amb la població immigrant en aquest procés” i afirma “nosaltres som transmissors de Catalunya i de la cultura catalana”. Per la seva banda, Tree ha afirmat que hi haurà quatre o cinc anys molt durs i gens fàcils. Amb tot, creu que en una Catalunya lliure ja es podria opinar i decidir. En aquest sentit, ha declarat que la independència portarà una explosió d’energia creativa molt important: “És una energia que malgastem lluitant contra l’espanyolització de Catalunya”.

Després del torn de preguntes, Marta Rovira, ha conclòs l’acte. Rovira ha remarcat que la catalanitat és una opció de tots els catalans que viuen a Catalunya i que, per tant, la República catalana s’haurà de construir “amb tothom”.