Front comú d’ajuntaments, Síndic i Educació contra la segregació escolar

Més de 100 ajuntaments signen el Pacte que ha impulsat el Síndic conjuntament amb el departament liderat pel conseller Josep Bargalló

Imatge de front comú aquest dilluns al Parlament. Més de 100 ajuntaments han signat el Pacte contra la segregació escolar. Un nou marc que ha impulsat el Síndic de Greuges, Rafael Ribó, conjuntament amb el departament d’Educació, que lidera Josep Bargalló, i que ha rebut el suport de la majoria de representants de l’arc parlamentari, de sindicats i entitats.

Es tracta d’un document amb 30 actuacions i 189 mesures concretes en nou àmbits. Entre d’altres, l’aprovació d’un nou decret en el procés d’administració o l’establiment d’una proporció màxima d’alumnat amb necessitats educatives específiques per centres d’una mateixa zona -a través d'una nova normativa d'admissió-, i la millora de la distribució d'alumnat entre centres.

En aquest mateix context, el Departament d’Educació ha eliminat també per al proper procés de preinscripció la puntuació complementària per malaltia digestiva crònica i per germans o progenitors exalumnes del centre. I de cara al proper curs, també es preveu l'oficina electrònica de preinscripció, la publicació de quotes i règim legal, i la protecció dels centres d'alta complexitat. Alhora, s’introduiran instruments adreçats a evitar els fraus, com ara preveure majors exigències d’acreditació del criteri de proximitat per a l’alumnat que modifica la seva residència padronal just abans d’iniciar el curs escolar.

Garanties de gratuïtat real per a l'alumnat socialment desfavorit
El Pacte preveu també avançar en la gratuïtat de l’ensenyament, millorant el finançament públic dels centres públics i concertats, i discriminar positivament en la transferència de recursos els centres i les famílies socialment menys afavorits. L’objectiu: garantir estàndards de qualitat equivalents per al conjunt de centres del Servei d’Educació de Catalunya, i garantir que les quotes no esdevinguin un factor de segregació escolar.

Així, entre altres mesures, el Pacte preveu la creació d'una comissió d'estudi del cost de la plaça, i l'adequació del finançament públic dels centres públics i concertats en funció de la corresponsabilitat en l’escolarització equilibrada d’alumnat; al mateix temps que es treballa per una convocatòria d’ajuts per a llibres de text, material escolar, i sortides i colònies escolars.

Des del grup parlamentari d’Esquerra, el diputat Bernat Solé ha aplaudit que el Pacte posi en una mateixa taula un “consens ampli” de la comunitat educativa, el Departament i el Parlament. “Hi hem donat suport des del primer dia perquè és imprescindible garantir la igualtat d’oportunitats per a tots els alumnes del sistema educatiu públic de Catalunya”, ha assegurat. En aquest sentit, el diputat dels republicans ha celebrat que es posin en marxa iniciatives per fer front a la segregació escolar.