Inclou una seixantena d’accions en àmbits com la moda, la publicitat, el món laboral i esportiu, la salut i l’educació i està dotat amb un pressupost de partida de 12,5 milions d’euros
Conscienciar la societat sobre l’impacte de la pressió estètica en l’autoestima i la salut, especialment de les dones, i assenyalar les pràctiques que la fomenten. Aquest és el principal objectiu del Pla d’Acció per Combatre la Pressió Estètica 2023-2026 que ha presentat aquest dilluns la consellera d’Igualtat i Feminismes, Tània Verge, i que no té precedents en l’àmbit internacional.
El pla estableix una seixantena d’accions, com un “gran acord de país” amb les principals marques de moda per assegurar la disponibilitat de talles per a tots els cossos; un acord amb els mitjans de comunicació i anunciants per identificar l’ús d’imatges manipulades o retocades; actuacions per millorar l‘atenció als trastorns de conducta alimentària; el desenvolupament d’una prova pilot per promoure processos de selecció de personal amb currículums cecs (sense fotografia); i la inclusió de continguts relatius a la pressió estètica i la neutralitat corporal als currículum educatius, entre d’altres.
“El malestar i la insatisfacció amb el propi cos tenen una causa: es diu pressió estètica i és un problema estructural inherent al patriarcat” ha dit la consellera Verge. “Diem prou: no hi ha cossos imperfectes o fora de norma, els nostres cossos són diversos”, ha afegit. “Volem que les dones deixin d’estar en guerra amb el seu cos. Per això, combatre la pressió estètica forma part de la transformació feminista que impulsa aquest Govern”, ha reblat.
Les accions previstes es duran a terme a partir d'ara i fins al 2026 amb un pressupost de partida de 12,5 milions d’euros.
Bones pràctiques al sector de la moda
A banda de l'acord amb les principals marques de moda per fomentar la “neutralitat corporal”, és a dir, l'acceptació del propi cos tal com és, i per assegurar la disponibilitat a tots els establiments físics de talles adequades per a tots els cossos, es preveu dur a terme una acció de sensibilització a la 080 Barcelona Fashion i a la Barcelona Bridal Fashion Week.
Promoció de la diversitat corporal a l'audiovisual i la publicitat
No només s’impulsa un acord amb els mitjans de comunicació, anunciants i altres agents implicats en l'activitat publicitària per adoptar criteris per a una publicitat igualitària i per identificar l'ús d'imatges o parts del cos que hagin estat manipulades o retocades, sinó que també es promourà la difusió de continguts digitals fets per joves creadors i creadores contra la pressió estètica i la inclusió en la programació del canal SX3 de la CCMA de referents amb diversitat corporal i de continguts sensibilitzadors sobre la pressió estètica.
Millora de l'atenció als trastorns de la conducta alimentària
“Si bé els TCA són sempre multicausals, la pressió estètica contribueix d'una manera decisiva a la insatisfacció corporal, que pot actuar com a detonant d'aquests trastorns”, s’afirma des d’Igualtat i Feminismes. És per això que es desplegarà un pla de xoc per millorar l'atenció als trastorns de la conducta alimentària (TCA) i l’accessibilitat a aquests serveis, a través d’actuacions en l'atenció primària de salut i als serveis de salut mental, i es crearan consultories per a adolescents i joves a través del web "adolescents.cat".
Els àmbits laboral i esportiu
Hi ha professions altament feminitzades en què l'ocupador exerceix una alta pressió estètica sobre les treballadores, a través de la imposició d'una indumentària laboral sexualitzada, allunyada de la comoditat i la funcionalitat, per realçar el cos de les treballadores i atraure més consumidors. D'aquesta manera, “es vulnera la integritat física i moral de les treballadores, se les exposa a situacions d'assetjament i es perpetuen els rols de gènere”, afirma el Departament.
Per això, el Pla preveu l'elaboració de recomanacions de regulació d'uniformes que evitin la pressió estètica i respectin la diversitat de cossos adreçades al teixit empresarial i al Consell de Relacions Laborals; i preveu la ja esmentada prova pilot per promoure els processos de selecció de personal amb currículums cecs.
En l’àmbit esportiu també es faran recomanacions adreçades a entitats i altres agents del sector i està prevista la realització d'un estudi de reglamentacions i normatives federatives que afecten la imatge corporal, com la vestimenta i la imatge, a través de la Unió de Federacions Esportives de Catalunya.
Formació de professionals
Finalment, el Pla posa l'accent en la formació adreçada a professionals de l’educació i a associacions de famílies d’alumnes, a professionals dels centres esportius públics, de l’àmbit de la salut i la dermofarmàcia, dels Serveis d'Atenció i Informació a les Dones (SIAD), dels Serveis d'Atenció Integral LGBTI+ (SAIs) i de l'Agència Catalana del Consum.
També es preveu desplegar diverses mesures en l'àmbit educatiu com la inclusió de continguts relatius a la pressió estètica i la neutralitat corporal al currículum educatiu; als currículums de graus universitaris i formació professional vinculats a la intervenció amb infants, adolescents i joves; i en el currículum educatiu d'INEF. A més, es revisarà el currículum d'educació física en l'educació obligatòria.
Les #dones sentim malestar amb el nostre cos
👙 El 47% de les #adolescents ens volem aprimar
📈 Gairebé el 50% de fins a 65 anys, sentim rebuig
Aquest malestar té un nom: #PressióEstètica, i el combatem amb un pla#NormalitatFeminista pic.twitter.com/VxyFS2cGCD
— Igualtat i Feminismes (@igualtatcat) March 27, 2023