Gabriel Rufián i Teresa Jordà, durant la roda de premsa / Gerard Magrinyà

Els candidats reivindiquen haver aconseguit la llibertat dels presos polítics i l’eliminació del delicte de sedició, així com l’augment de les pensions o la llei d’habitatge

A menys d’un mes de les eleccions espanyoles del 23 de juliol, els candidats que encapçalen la llista d’Esquerra Republicana al Congrés, Gabriel Rufián i Teresa Jordà, han fet retrospectiva de tota la feina feta els darrers quatre anys a Madrid i han assegurat que “Esquerra Republicana no es posa de perfil amb les decisions difícils, que n’hi ha hagut moltes, sinó que sempre dona la cara per defensar Catalunya i per forçar l’avenç de polítiques socials que millorin el dia a dia de la gent. Això és defensar Catalunya, i la resta són proclames estèrils, sense resultats”.

Jordà ha explicat la feina feta per “avançar cap a la llibertat del nostre país”, començant per fer seure l’estat espanyol a negociar: “Negociem per combatre la repressió política i hem fet el que vam dir que faríem, aconseguir la llibertat dels presos i preses polítics”. “No som els del ‘no a tot’; amb aquesta estratègia, avui els presos polítics encara serien a la presó”, ha constatat la candidata.

“Hem aconseguit, també, l’eliminació del delicte de sedició per afavorir totes les persones represaliades i els moviments socials”, ha afegit. De fet, “una de les conseqüències més clares de la negociació, d’haver-nos arremangat i haver treballat amb la reforma del Codi Penal, és el retorn d’alguns exiliats”, ha assenyalat.

Rufián, per la seva banda, ha evidenciat que, a nivell social, Esquerra Republicana també ha fet el que va dir que faria: “Hem aconseguit una llei d’infància; una llei de ciència que ha salvat els parcs científics catalans; hem negociat i aconseguit apujar i dignificar les pensions; una llei universitària a favor de l’estudiantat; una llei audiovisual perquè els nostres fills i filles vegin més contingut en català; una llei d’habitatge digne, perquè l’habitatge no és un negoci, sinó un dret; hem aconseguit apujar dos cops el salari mínim interprofessional i una prestació com l’ingrés mínim vital”.

“En aquestes eleccions ens juguem drets humans”, ha dit Rufián, que ha alertat no només d’un possible govern de PP i Vox, sinó, també, d’una “gran coalició” PP-PSOE: “Ja sabem que el PSOE, sempre que pot, escull la pitjor opció”. “Votar Esquerra Republicana significa combatre el feixisme, exigir al suposat progressisme espanyol i fer avançar Catalunya”, ha asseverat finalment.