Bernat Joan: 'La “fruita enverinada” per al sistema educatiu català no és l’Estatut, sinó la Nova Planta'

Responent A. Vidal-Quadras, que ha afirmat que la futura Llei d’educació de Catalunya constitueix la “fruita enverinada” de l’Estatut d’Autonomia, Bernat Joan, secretari de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, ha afirmat que “l’autèntica “fruita enverinada” per al sistema educatiu català no és l’Estatut, sinó que, històricament, ha estat la Nova Planta”, en referència a la construcció de l’estat jacobí espanyol, que arranca al segle XVIII. Segons Joan, “una Catalunya que hagués mantingut les institucions pròpies d’autogovern al llarg dels segles no hauria de defensar ara, a peu i a cavall, una llei fonamental com la Llei d’educació, consensuada entre les tres principals forces polítiques del Parlament de Catalunya, entre elles la principal força de l’oposició”. Per a Joan, “CIU, PSC i Esquerra han demostrat una gran responsabilitat al llarg de tot el procés d’elaboració de la llei, i han vingut a demostrar que al nostre país es plantegen, com pertoca, qüestions d’Estat”. Joan afirma que “l’educació n’és una”.

Bernat Joan considera que “en el transfons de les declaracions de Vidal-Quadras i d’altres dirigents del Partit Popular, s’hi albira una hostilitat manifesta envers la llengua i la cultura catalanes”. Segons Joan, “el fet que la catalanofòbia formi part de l’ADN de la dreta espanyola, tret de molt rares excepcions, i d’una part important de l’esquerra, fa més necessari, encara, l’exercici del dret a decidir per part dels catalans”. El secretari de Política Lingüística ha acabat afirmant que “un dels millors fruits que ha de donar el nostre sistema educatiu és el d’aconseguir ciutadans que coneguin bé la llengua catalana i que alhora siguin poliglots, i puguin desenvolupar les seues activitats en, com a mínim, dues llengües més”.