La consellera d'Educació, Anna Simó, en roda de premsa. ACN

Anna Simó: “No permetrem el retrocés de drets lingüístics a Catalunya perquè estan intrínsecament lligats als drets socials i al model de país que volem”

La consellera d’Educació, Anna Simó i Castelló, ha presentat aquest dilluns un projecte de decret per protegir els centres educatius en l’aplicació de la immersió lingüística. “Fa uns dies, el President de la Generalitat ens va demanar a tots els consellers i conselleres que prenguéssim mesures per defensar Catalunya, sobretot per defensar aquells drets que estan més amenaçats davant un escenari que es pot produir si un govern d’ultradreta arriba al Govern espanyol i si continuen les intromissions dels alts tribunals”, ha explicat Simó. El decret és precisament una d’aquestes mesures, i s’inclou en el Pla de foment de la llengua catalana als centres educatius 2023-2028.

El text remarca el caràcter vehicular del català i ofereix seguretat jurídica als centres educatius, en tant que precisa com elaborar, aprovar, avaluar i revisar els Projectes Lingüístics de Centre (PLC); estableix que el responsable dels PLC és el Departament d’Educació enlloc de les direccions de centre, i fixa aquests no es poden canviar amb el curs ja començat. A més, garanteix que tot l’alumnat assoleix la competència en tres llengües, assegura l’acollida personalitzada i en català de l’alumnat nouvingut i estableix com a requeriment del nivell de C2 de català per accedir a la funció pública docent a partir del curs 2025-2026.

Simó ha recordat que a inici de legislatura el Departament ja va alertar de la davallada de l’ús del català a l’escola i que es van iniciar accions per revertir la situació. Ha afegit que, en aquest context, “l’onada reaccionària de la ultradreta, i de la dreta que ha assumit els postulats de la ultradreta, va avançant indefectiblement”. Per això, ha afirmat que no permetran “el retrocés de drets lingüístics a Catalunya”. “Estan intrínsecament lligats als drets socials i al model de país que volem, hi ha un acord social ampli que des del Departament treballarem per mantenir i per enfortir”, ha afegit.

El Pla de foment de la llengua catalana als centres educatius 2023-2028 també inclou, entre d’altres, mesures com l’increment de recursos d’acollida de l’alumnat nouvingut, millorar la competència lingüística en català del professorat, i la creació d’una plataforma de continguts audiovisuals educatius en català, impulsada pel Departament d’Educació i 3Cat (CCMA).

Etiquetes