ERC demana fermesa al Govern de la Generalitat per evitar l’enèsim atac frontal a les competències de la Generalitat de Catalunya, aquesta vegada en matèria de règim local

Davant la proposta d’avant-projecte de llei sobre la modificació de la llei de bases del règim local ERC manifesta que es podrà pronunciar amb més coneixement de causa un cop hagi tingut accés a la proposta concreta, però d’entrada el mirem amb certa prevenció aquesta reforma. D’una banda pel que pot suposar d’invasió de competències de la Generalitat de Catalunya, i d’altre per si pot arribar a vulnerar la Carta Europea de l’Autonomia Local i el principi d’autonomia local.

El secretari nacional de política municipal d'ERC, Marc Sanglas, ha demanat 'fermesa al Govern de la Generalitat per evitar l’enèsim atac frontal a les competències de la Generalitat de Catalunya, aquesta vegada en matèria de règim local.'

Sanglas ha explicat que 'des d'ERC estem convençuts que les reformes també han d’arribar a l’àmbit del món local, buscant l’eficiència i l’eficàcia en la prestació dels serveis i sobretot donar major serveis als ciutadans, però veient com s’han tirat endavant els Plans d’Ajustament econòmic dels ajuntaments ens preocupa que es tracti d’una reforma amb voluntat recentralitzadora i amb mesures populistes'.

El diputat d'ERC i secretari de política municipal del partit assegura que 'aquesta reforma hauria d’anar acompanyada d’una modificació de la Llei d’Hisendes Locals, que és l’autèntic cavall de batalla de les administracions locals'.

Sanglas ha expressat els dubtes d'ERC envers les mesures que imposa el govern de l'Estat; 'no creiem, que les anomenades competències impròpies suposin un estalvi de 3.500 milions d’euros. Els ajuntaments sempre han reclamat finançament per aquestes competències, no perdre-les'. De la mateixa manera ha explicat que 'proposar l’eliminació de les mancomunitats és no entendre la realitat existent al nostre país avui, aquestes mancomunitats han donat sortida a moltes de les necessitats existents al territori, i de manera conjunta entre municipis per aconseguir uns serveis públics més eficients'. Pel que fa al tema del 'traspàs de competències dels municipis a les Diputacions pot ser una bona fórmula en segons quines matèries però els consells comarcals cobertura a moltes d’aquestes necessitats'. Finalment 'pel que fa a la reducció de regidors pensem que es tracta d’una mesura clarament populista, segurament calia replantejar alguns casos de representació desproporcionada però una dràstica reducció tampoc comportarà una mesura d’estalvi com pretén el Govern espanyol i en canvi pot afectar a la qualitat democràtica i de representativitat de les diferents opcions polítiques'.

El president del Grup Municipal a l'ajuntament de Barcelona, Jordi Portabella, ha explicat que 'aquesta reforma té una incidència directa sobre la Carta Municipal que ara es veu esborrada per una decisió unilateral' i per aquest motiu ha anunciat que presentarà mocions a les cambres corresponents per evitar que es prenguin decisions unilaterals que restringeixen l’autonomia local. Portabella ha explicat que 'no es pot pretendre traspassar competències a les diputacions perquè no són organismes sotmesos a les urnes sinó de designació política, o en qualsevol cas, s'hauria de plantejar que els càrrecs de les diputacions estiguin també sotmesos a una elecció democràtica'.