La portaveu d'Esquerra Republicana, Marta Vilalta, al faristol del Parlament. GERARD MAGRINYÀ.

Una àmplia majoria parlamentària mostra el seu rebuig als discursos d’odi i valida més eines per protegir els col·lectius més vulnerables

El Parlament de Catalunya ha aprovat aquest dijous una moció per rebutjar els discursos d’odi i minimitzar l’impacte de l’extrema dreta arreu dels Països Catalans, amb el suport d'una àmplia majoria parlamentària. El text registrat pels republicans condemna els darrers atacs a la llengua i cultura catalanes que l’extrema dreta ha perpetrat al País Valencià o als ajuntaments de la Catalunya Nord.

En aquest sentit, la portaveu parlamentària, Marta Vilalta, ha defensat el paper del Parlament de Catalunya en la defensa dels drets i les llibertats de la ciutadania de tots els Països Catalans. “A cada atac a la llengua, a cada mostra de censura, ens trobaran de cara. Des de la solidaritat i la defensa de la llengua, la cultura, la llibertat i la democràcia”, ha assegurat Vilalta.

En un moment en què l’onada reaccionària de retallada de drets i llibertats ja ha arribat, doncs, a la Catalunya Nord, a les Illes o al País Valencià, la cambra catalana mostra així el seu rebuig a les formacions polítiques d’extrema dreta i es compromet a treballar per mantenir uns Països Catalans plurals i lliures d’odi. Per això, el Parlament de Catalunya ha aprovat diverses propostes concretes dels republicans per aïllar l’extrema dreta a tots els espais, com per exemple buscar mecanismes perquè organitzacions o empreses que fomenten els discursos d’odi no puguin rebre cap mena de finançament públic.

El Parlament condemna els atacs de l’extrema dreta a la llengua i la cultura arreu dels Països Catalans, a través d’una proposta d’Esquerra Republicana

El text d’Esquerra Republicana validat per l’hemicicle també pretén protegir i incrementar els drets dels col·lectius més vulnerables, com els de les persones migrades. Per això incorpora mesures com garantir a tothom el dret a empadronar-se al seu municipi o buscar les eines per impedir que organitzacions d’extrema dreta rebin diners públics. A més, també proposen noves actuacions per facilitar l’aprenentatge del català als nouvinguts, una acció que no només vetlla per la millor integració de les persones migrades sinó que enforteix i fomenta l’ús de la llengua.

Vilalta ha reivindicat el compromís antifeixista d’Esquerra Republicana, així com el deure del conjunt de l’independentisme de ser un dic de contenció davant l’extrema dreta. “L’independentisme és antifeixista per naturalesa, perquè el que volem construir és un país de drets i llibertats, de defensa dels drets de la ciutadania i la democràcia”, ha assegurat la portaveu republicana.

En paral·lel, i amb l’objectiu de frenar l’entrada de l’extrema dreta a les institucions, el Parlament insta a les forces polítiques de Ripoll a fer un front antifeixista i minimitzar la presència de partits ultres també als ajuntaments.