El diputat i portaveu adjunt, Jordi Orobitg, i la portaveu republicana a la Comissió de Justícia han registrat la proposta al Parlament de Catalunya.

Els republicans donen resposta a una demanda reiterada del col·lectiu d'afectats

El grup parlamentari d’Esquerra Republicana ha registrat una proposta de resolució per revertir la situació injusta que viuen molts advocats i procuradors arrel d'haver cotitzat a mutualitats professionals. Una sèrie de modificacions legislatives fetes pel govern de l’Estat al llarg dels anys provoca que advocats i procuradors es vegin obligats a continuar treballant un cop arribats a l’edat de jubilació ordinària. Així, els republicans recullen la queixa i la demanda reiterada del col·lectiu per solucionar una injustícia.

Des del 1948 fins a l’any 1995, els advocats i procuradors que volien exercir com a tal tenien l’obligació de cotitzar a una mutualitat professional de previsió social alternativa a la Seguretat Social, l’anomenada Mutualidad de la Abogacía. A finals de segle passat això canvia a través d’una modificació legislativa del govern espanyol, i s’ofereix als professionals d’aquest sector la possiblitat de cotitzar al règim especial de treballador autonoms de la Seguretat Social. Molts d’ells, però, arrel de les circumstàncies i condicionants, no van acollir-se a aquest canvi.

I és que aquest sistema alternatiu funcionava de la mateixa manera que funciona el sistema públic, mitjançant la fórmula de capitalització col·lectiva. Això significa que les aportacions dels treballadors servien per cobrir i pagar les pensions dels professionals jubilats. Ara bé, un nou canvi legislatiu promogut pel govern de l’estat va alterar aquesta situació i les pensions dels advocats i procuradors que utilitzaven el sistema alternatiu passen a dependre únicament de les seves pròpies contribucions -el que es coneix com a capitalització individual.

Totes aquestes modificacions en el sistema de cotització dels advocats i procuradors ha desembocat en una situació caòtica i injusta. Com a resultat, molts professionals del sector es veuen obligats a continuar treballant un cop han arribat a l’edat de jubilació perquè les seves pensions són insuficients i més baixes de l’esperat. De fet, les pensions que reben els afectats són més semblants a un pla de pensions que no a un sistema de previsió bàsic com la pensió de jubilació. A més no existeix una opció real de canvi per aquells advocats i procuradors que encara estan en edat de treballar i volen evitar passar per aquesta situació en un futur.

Per tot això, el grup parlamentari d’Esquerra Republicana, i a proposta del diputat i portaveu adjunt, Jordi Orobitg, pretén pressionar a l’estat espanyol perquè aprovi un projecte de llei i modifiqui la legislació vigent, introduint una sèrie de canvis que recull el text per aconseguir revertir aquesta problemàtica. La Comissió de Justícia del Parlament de Catalunya haurà de validar la proposta de resolució dels republicans durant les properes sessions.

De fet, els republicans porten aquesta mateixa proposta al programa electoral de les eleccions espanyoles per aquest 23 de juliol amb el convenciment de treballar a tots els fronts per revertir aquesta situació.