Reunió de treball entre el Departament i diversos equipaments culturals, aquest dimecres. ACN

Un grup de treball de caràcter permanent actuarà per protegir la diversitat i la llibertat d’expressió i assegurar la llibertat creativa

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, s’ha reunit aquest dimecres amb els responsables dels principals equipaments culturals per abordar les amenaces que s’estan materialitzant en l’àmbit de la cultura, com ara la censura a les publicacions en català per part de governs de PP i Vox. La consellera ha repassat els casos de censura que s’han produït a les Illes Balears i el País Valencià: “No entenem això que estem veient com a casos aïllats de censura, sinó com a amenaces que es poden convertir en sistemàtiques”, ha dit. Per això, el Departament ha proposat la creació d’un grup de treball permanent amb aquests equipaments, que al seu torn, dialogaran amb la resta d’equipaments del país.

En la primera sessió s’ha decidit començar a treballar en l’elaboració d’un codi deontològic que reculli tots els valors compartits a favor de la llibertat d’expressió i de creació. A la reunió, que s’ha celebrat a la seu del Departament, han assistit Pepe Serra, del MNAC; Eduard Vicente, del MACBA; Jusèp Boya, del MAC; Jaume Perarnau, del MNACTEC; Francesc Balada, de l’Arxiu Nacional; Jordi Principal, del Museu d’Història de Catalunya; Robert Brufau, de l’Auditori de Barcelona; Eugènia Serra, de la Biblioteca de Catalunya; Valentí Oviedo, del Liceu; Carme Portaceli del TNC; Àngels Margarit, del Mercat de les Flors; Juan Carlos Martel, del Teatre Lliure; Joan Oller, del Palau de la Música; Mariona Bruzzo, de la Filmoteca de Catalunya i Enric Puig, del Santa Mònica.

“Aquests dies estem veient una censura molt visible amb desprogramacions o suspensió de subscripcions, però el podem veure en breu és una censura molt a l’ombra perquè en molts casos simplement es deixarà de programar o de fer activitats”, ha exposat Garriga.

La consellera ha afegit que a la reunió s’ha constatat que ens trobem “en risc de viure situacions d’autocensura”, i s’ha conjurat a combatre-les. “La visibilitat i l’empoderament de tots els equipaments és important i tots hem estat d’acord en què Catalunya sigui un refugi cultural”, ha conclòs.