Junqueras: 'El procés sobiranista ha estat amenaçat sempre, ara també, i cal que els partits facin neteja'

El president d’ERC, entrevistat al canal 3/24, demana al govern català que faci pedagogía de les penúries que viu per culpa de les decisions que pren el govern espanyol; i assegura que CiU no té garantit el suport d’ERC pel pressupost si no s’arriba a un acord

El president d'ERC, Oriol Junqueras, ha estat entrevistat aquest migdia pel canal 3/24. Interpel·lat per l’allau de casos d’espionatge i de corrupció en la política, ha volgut diferenciar els partits polítics. ‘Hi ha alguns partits polítics, empresaris i mitjans de comunicació que no han fet les coses bé, i alguns partits ho hem fet tot bé, o almenys fins ara no ens han trobat res. A ERC fem tot el posible perquè les males pràctiques no passin, i de moment ho hem aconseguit’, ha declarat a l’entrevista del canal 3/24.

A tots els partits polítics que sí estan involucrat en casos d’espionatge o corrupció, Junqueras els demana ‘que facin net, fins i tot a risc de ser injust, i qui tingui brutícia que netegi’. I recorda que si no ho fan, la ciutadania pot fer neteja amb el seu vot a les eleccions, perquè ‘els ciutadans hem de ser conscients de què amb el nostre vot podem canviar les coses de debò’.

Junqueras demana que la justícia actuï ràpid i que els partits implicats facin net, ja què ‘hauríem d’abocar tots els nostres recursos i esforços a ajudar la gent que pateix per la crisi, a les qüestions que dinamiten el futur d’aquest país i que són les empreses que tanquen, les botigues que no obren, les escoles i els hospitals amb problemes, les persones que perden la feina o l’habitatge...’ El president d’ERC alerta que ‘el país se’ns desfà a les mans i això és literal’.

‘Tots els casos que surten a la llum, alguns de fa molts mesos i de fa anys, per què surten ara tots de cop?’ –es pregunta Oriol Junqueras-. És evident que això té una intencionalitat política’.

Per al president d’ERC, ‘el procés sobiranista està amenaçat, és una evidència, però és que sempre ha estat amenaçat’. Junqueras afegeix: ‘Hi ha poca gent que té molt de poder que està interessada que això no vagi; i hi ha molta gent amb no gaire poder però amb una força suprema, que és la força de les urnes, que volem que això tiri endavant’.

Manta pressupostària
El líder republicà ha avisat que el govern català no té garantit el suport d’ERC al pressupost de 2013. ‘Si no arribem a un acord i si el govern no fa el pressupost bé, òbviament no té garantit el nostre suport’.

El president d’ERC diu que ‘el govern sovint, massa sovint, pren decisions que no ha consultat a ningú’. Per exemple, l’anunci per part del govern de retallar 700 milions en la Funció Pública aquest any no ho va consultar a ERC, ‘i no ens sentim implicats en allò que el govern no ens consulta’.

Oriol Junqueras remarca que el govern ha d’explicar que les eines que té són escasses i que les penúries que pateix són fruit de les decisions del govern espanyol. Ha utilitzat la imatge d’una manta per descriure el pressupost de la Generalitat.

‘La manta pressupostària té una petita part que depèn de la pròpia Generalitat, i nosaltres hem d’aconseguir que aquesta part sigui més gran; la part gegantina de la manta depèn del govern espanyol, que són les transferències que el govern espanyol ens fa després de cobrar-nos els nostres impostos i la transferència és molt més petita del que nosaltres paguem; i hi ha una tercera part d’endeutament que tampoc decideix la Generalitat, sinó que la decideix el govern espanyol, que fixa el nostre sostre de dèficit i ens tanca l’accés als mercats’.

En conclusió,’la manta en el seu global és molt més petita del que el país necessita, i quan estirem la manta pressupostària per protegir l’escola pública, la manta no serà suficient per protegir un altre tros del país’, ha il·lustrat el president d’ERC.

Segons Junqueras, ‘la població té dret a saber perquè la manta no arriba’. En especial, el president d’ERC explica que el global actual del pressupost de la Generalitat no arriba ni per cobrir el 80% del pressupost que es tenia abans de la crisi, és a dir, amb l’actual no es pagaria aquell 80% de pressupost que estava destinat a pagar escoles, hospitals i politiquees socials.

Etiquetes