Ridao: ‘El nou model aeroportuari és només un atrezzo que perpetua un model més imperial que funcional’

El portaveu d'Esquerra, Joan Ridao, ha defensat avui que el nou model de gestió aeroportuària és només ‘un atrezzo amb aparença de gestió singular i individualista’ però que en realitat ‘perpetua el model centralista actual’ i és un ‘model més imperial que funcional’. Ridao ha valorat que darrere d’aquest muntatge ‘continuarà amb un model ineficient i ruïnós’ i on ‘el govern espanyol continuarà tallant el bacallà’ i ‘es condemna l’aeroport de Barcelona sense possibilitats de gestió autònoma i competent’.

El canvi és ‘gatopardià, que canviïn algunes coses perquè tot segueixi igual’, diu Ridao, per a qui l’única cosa que ha canviat és que ‘la realitat ha demolit la presumpte eficiència d’AENA, el gestor europeu amb més pèrdues, tot i tenir les taxes de navegació aèria més cares del planeta’. De tal manera que per a Ridao, ‘la reforma del model no acaba amb el model centralitzat i integrat que és l’origen de la ineficiència del model’, sinó que el motor és que ‘AENA té l’aigua al coll i s’ha d’eixugar el deute sigui com sigui’.

Ridao ha assegurat que el resultat és ‘un gran ens públic amb participació privada’ i ‘dos presumptes models singulars que s’entén que seran el Prat i Barajas, però gestionats des del centre’. El portaveu independentista ha recordat al ministre que ‘el que impera a tot el món no és la gestió en xarxa, ni existeixen aeroports d’interès general, potser a Luxemburg’ sinó que ‘el que regeix a tot el món és una gestió individualitzada i que competeix entre si; amb empreses privades al 100% o amb consorcis mixtes públic/privat’.

El portaveu d’Esquerra ha explicat que ‘es perpetua el model actual perquè AENA tot i ser gestor més o menys passiu, qui tallarà el bacallà serà Iberia i AENA seguirà sent una eina que serveix per ordenar el poder polític a nivell territorial’ i per a ‘potenciar Madrid-Barajas’. També perquè ‘aquest sistema centralitzat garanteix l’opacitat de la seva situació financera’. Davant aquest fet, Ridao ha recordat que ‘les institucions catalanes van reclamar millores en la infraestructura, que s’han fet, i sobretot una bona gestió comercial que pugui atreure vols intercontinentals, cosa que ni AENA ni Iberia no desitgen perquè volen un Prat com a alimentador de Barajas’.

Ridao ha acabat la seva intervenció reclamant una ‘posició majoritària i determinant en l’òrgan rector del Prat’, i 'aquí no hi ha majoria ni posició determinant’ perquè ‘la capacitat de veto i de bloqueig, que no és el més desitjable, és sobre funcions que no són estratègiques: ni tarifes, ni Pla Director, ni pressupost, ni programa d’inversions’ és a dir que ‘les institucions catalanes només hi seran per ‘donar-hi color i per entomar negatives’.