Ridao: 'Quan Mas planteja el concert econòmic com un tema de partit i no de país, comet el mateix error que amb l'Estatut'

El secretari general d'Esquerra, Joan Ridao, ha criticat que el president de la Generalitat hagi condicionat un futur acord a Madrid a la consecució del concert econòmic i, en aquest sentit, ha considerat que 'incideix en el mateix error que va portar el fracàs de l'Estatut'. Ridao, que ha expressat la coincidència d'Esquerra amb el president de la Generalitat sobre 'la pròxima estació que fa consens ampli dins del catalanisme, en la societat civil, els agents econòmics i socials, és el concert econòmic', i ha considerat que 'la força d'aquesta reivindicació és plantejar-ho com una qüestió de país i no de partit'. Per aquest motiu, ha retret a Mas que 'aixequi aquesta bandera com una oferta electoral la pròxima legislatura o que pensi negociar amb el futur govern de Madrid, reeditant un Majestic II amb el PP o arribant a acords amb el PSOE, com una qüestió de partit', perquè es repeteix 'el mateix error que va portar el fracàs de l'Estatut'.

El dirigent independentista ha fet un balanç 'negatiu' dels 100 dies 'd'aquest govern cargol', i ha demanat al president 'que es posi a treballar', perquè 'ja no hi ha més excuses'. 'Han passat 100 dies, que ja és un temps prudencial per exigir al govern alguns compliments del seu programa', ha afirmat i per 'renovar no només persones sinó per renovar idees', 'per haver-nos estalviat tot un seguit de contradiccions, immadureses i soroll que ha acompanyat la gestió d'aquest govern, amb el diagnòstic terrorífic de les finances públiques que ha afectat el nostre crèdit i solvència a nivell internacional'. Aquests 100 dies, i també els 7 anys a l'oposició, 'també haurien d'haver servit per evitar la confusió clàssica entre partit i govern' i 'per haver posat sobre la taula solucions davant la crisi econòmica i no només destralades de la política social que havia aixecat l'anterior govern'. En aquest sentit, ha advertit que per part d'Esquerra 's'ha acabat la indulgència' i ha matisat que 'una cosa és tenir la mà estesa i una actitud constructiva i una altra és donar un xec en blanc a aquest govern que no se'l mereix'.

En aquest context, Ridao ha posat de relleu que 'les primeres decisions d'aquest govern no tenen res a veure amb el que plantejava el seu programa electoral', i ha recordat que el programa de CiU deia, respecte l'àmbit sanitari, que mantindria els recursos per la sanitat i que reduiria les llistes d'espera, i 'la primera decisió que ha pres aquest govern es retallar un 10% linealment i incrementar el temps d'espera de les intervencions'. En aquest context, ha criticat que no abordi el problema estructural de la sanitat, que és 'un subfinançament que fa que cada any hi hagi més de 1.000 milions d'euros de dèficit' i no posi damunt la taula 'cap mesura de racionalització de la despesa sanitària més enllà de la retallada lineal, sense establir cap tipus de prioritat'. Sobre aquesta qüestió, també ha lamentat que el conseller de sanitat, 'malauradament sigui coherent', perquè 'quan es va estrenar ja va dir que el seu gran objectiu era privatitzar la sanitat, potenciar l'externalització dels serveis, convidar la gent a que contractés una mútua privada i dir que destinaria menys diners públics'. Tot això, ha advertit Ridao, 'no fa fàcil un acord en matèria pressupostària per l'any vinent'.

El secretari general també s'ha referit a la cimera anticrisi i n'ha fet un balanç 'modestíssim', per la 'vaguetat i inconcreció dels acords' que, segons ha dit, 'tenien poc a veure amb una posada en escena que pretenia gairebé presentar davant de l'opinió pública aquesta cimera com una cimera per decidir el nou ordre mundial'. Finalment, ha considerat que si ha servit per alguna cosa ha estat per no posar en qüestió i 'per no fracturar el concert i el diàleg social que hi ha hagut durant els últims 7 anys a Catalunya'.