Ridao repta Mas a reclamar el concert econòmic

El secretari general d’Esquerra, Joan Ridao, ha reptat avui a Artur Mas ha reclamar el concert econòmic. ‘Espero’, ha dit Ridao, ‘que el senyor Mas, que vol obrir una nova porta, un nou camí de cara el futur, estigui d’acord amb nosaltres que més enllà d’aquesta negociació puntual de finançament, més enllà del futur de l’Estatut al Tribunal Constitucional, hauríem de poder plantejar un objectiu com és el concert econòmic’.

Ridao, en referència a les declaracions ‘enigmàtiques’ d’Artur Mas d’aquest cap de setmana, ha afegit que ‘si han caigut del cavall com sant Pau i creuen que el marc estatuari i l’autonomia política ja no donen més de si, benvinguts al club’ i ha recordat que des d’Esquerra ‘fa temps que tenim molt clar que hauríem de saltar la paret i anar molt més enllà de l’actual marc constitucional’. ‘De cara al futur hem marcat un objectiu que té com a primera fita, la consecució d'un nou model de finançament com és el concert econòmic’, ha dit Ridao.

El secretari general ha lamentat que la setmana passada, en la votació del sostre de despesa dels pressupostos generals de l’any vinent, ‘que no deixa de ser un escenari que prefigura el debat pressupostari i que preveu una xifra del futur model de finançament de 9.000 milions d’euros’, Convergència i Iniciativa s’abstinguessin i el PSC hi donés suport, perquè era una oportunitat ‘per donar un toc d’atenció al govern espanyol i no va ser possible’ i es va ‘donar una imatge dolenta dels partits catalans’.

Pel que fa al nou sistema de finançament, el secretari general ha augurat que ‘costarà trobar una sortida positiva’, perquè com ha dit ‘estem molt lluny d’arribar a les xifres que nosaltres creiem que són necessàries’ i, pel que fa al model, Ridao ha assegurat que el govern espanyol ‘no té model: ha intentat acontentar totes les comunitats autònomes i ara haurà de fer enginyeria financera per quadrar el model’. ‘Estem lluny d’assolir l’acord i el govern espanyol s’haurà d’esforçar,’ ha dit Ridao, perquè ‘hi ha els recursos necessaris per obtenir un bon finançament’. El secretari general ha recomanat a l’executiu espanyol que aprimi l’Estat i alliberi recursos a favor de les comunitats autònomes i que ‘tiri de dèficit, perquè encara hi ha marge d’endeutament’.

Ridao lamenta que partits que van votar la LOE no votin ara la LEC

En un altre ordre de coses, el secretari general ha lamentat que hi hagi partits que van donar suport a la LOE, que ‘està molt per sota quant a exigència dels concerts educatius’, ara no votin la LEC. Ridao ha apuntat que la LEC és una llei ‘estable i estructural que va més enllà de la conjuntura’ i garantirà ‘l’existència d’un servei públic educatiu, que acabarà amb la dualitat de drets i deures dels centres, independentment de si són privats o públics’. A més, tal i com ha apuntat Ridao, ‘la llei faculta a poder condicionar els concerts’ i plasma la plena competència estatuària de la Generalitat en matèria d’ordenació de llengües, de matèries i de marc horari. El dirigent independentista també ha posat de relleu que la llei fixa un ‘increment progressiu quant a la despesa educativa de fins al 6% del PIB en 8 anys i també dota de plena autonomia els centres i els equips directius’.

Finalment, Ridao ha celebrat que la llei incorpori tot un títol d’Esquerra, amb les aportacions d’altres grups, ‘que garanteix que el català sigui llengua vehicular, blinda la immersió lingüística i no aplica la tercera hora de castellà’.