La consellera d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jordà, durant la seva compareixença telemàtica / ACN

El departament d’Agricultura ha impulsat mesures i ajuts pels sectors més afectats per la crisi del coronavirus

Des del principi de la crisi de la Covid-19, les principals accions i esforços del departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació han anat adreçats a evitar el trencament de la cadena alimentària i assegurar el subministrament d’aliments a la població. “Un cop superat el pic de demanda del cap de setmana del 13 al 15 de març, no hi ha hagut problemes d’abastiment; el proveïment d’aliments està garantit”, ha assegurat la consellera Teresa Jordà en la compareixença telemàtica que ha fet avui davant dels grups parlamentaris.

Per garantir aquest abastiment, el departament ha apostat per la continuïtat dels mercats municipals de productes frescos, aplicant-hi mesures per respectar el distanciament social, i ha protegit el sector primari avançant, o si més no, no aturant, el pagament d’ajuts i agilitzant al màxim la seva tramitació.

El departament ha estat al costat dels sectors que més pateixen, els més afectats per aquesta crisi, amb mesures i ajuts específics:

• Sector pesquer: s’ha establert un sistema de serveis mínims a cada àmbit territorial de pesca (Girona, Barcelona i Tarragona) consistint en dos ports de desembarcament i una llotja habilitada. La conselleria també treballa amb el ministeri d’Agricultura per dissenyar un sistema d’ajuts que compensin la davallada de rendes.
  • Sector de la flor i la planta: la conselleria ha plantejat al ministeri mesures com la d’establir un règim extraordinari de retirades de mercat. Segons Jordà, també caldran ajudes extraordinàries de la Comissió Europea.
  • Sector vitivinícola: Jordà ha afirmat que caldrà facilitar l’accés a crèdits i ajuts als viticultors i als cellers, i aquesta setmana s’ha reunit amb el sector per definir una acció conjunta. El departament ha fet accions de difusió a les xarxes per donar suport a les iniciatives dels cellers i treballa en campanyes de promoció per quan s’aixequi l’estat d’alarma.
  • Sector de l’oví, boví i cabrum: la consellera ha enviat una carta al ministre Luis Planas sol·licitant que demani a la Comissió Europea l’ajuda per a l’emmagatzematge privat de carn fresca o refrigerada d’animals de l’espècie bovina de 8 mesos o més i una altra per a la d’oví i cabrum.

Jordà ha remarcat finalment que, ara més que mai, hem de consumir productes de proximitat: “avui podem alimentar-nos gràcies a l’esforç de totes les persones que treballen al llarg de la cadena alimentària”, ha dit, “hem de retornar a la nostra pagesia tot el que aquests dies està fent per nosaltres; comprem amb responsabilitat i, ara més que mai, prioritzem el comerç local i el producte de proximitat”.