Aragonès: 'Aquests són els pressupostos de la transició nacional'

El portaveu adjunt del Grup Parlamentari d’ERC i responsable en matèria econòmica, Pere Aragonès, ha explicat que ‘hem negociat per passar d'un projecte de pressupostos autonòmics a una llei de pressupostos de transició nacional. Aquests són els pressupostos de la transició nacional’.

Aragonès assegura que ‘necessitem sobirania si volem tenir uns pressupostos suficients pel país. Ja hem esgotat el marge fiscal que tenim actualment (augmentant impost de patrimoni, de successions, creant impost a la banca) i els pressupostos continuen sent insuficients: per això necessitem la independència. No podem decidir sobre la nostra fiscalitat, ni sobre els impostos vigents ni la creació de nous. El marge s’ha esgotat, ho hem intentat i hem topat amb la paret de l’estat espanyol. Els hem fet la prova del cotó esgotant els marges negociadors i el cotó ha sortit negre’. ‘Hi ha més marge? És evident que si hi hagués marge autonòmic, els autonomistes l’haurien utilitzat. Si no ho han fet és perquè és clar que no existeix. No hi ha alternativa? Si ens quedem amb l’autonomia, no hi ha alternativa. L’alternativa és la sobirania. Fer-nos amos dels nostres recursos’, ha reblat .

El diputat d’ERC ha destacat que els actuals pressupostos no ens permeten cobrir totes les necessitats de la ciutadania avui: ni les derivades de la crisi econòmica, ni les del canvi demogràfic, ni des dels canvis en l’economia global i la transformació de les nostres societats. Amb l’estat espanyol és impossible: impedeix el desenvolupament del marc actual del model de finançament i fa boicot a impostos propis, no compleix amb el mandat de revisió del model actual, i manté un dèficit fiscal estabilitzat a l’entorn del 8% del PIB. Més de 2.000 euros per habitant.

Aragonès ha insistit en les traves de l’Estat que no només incompleix les seves obligacions marcades per l’actual model sinó que a més torpedina les iniciatives que parteixen de Catalunya per intentar augmentar els ingressos. ‘El TC ha desestimat el recurs del Parlament contra l'impost fals de Montoro per protegir els bancs. Per l'estat espanyol, primer són els bancs i després les persones. La resta de grups no ha presentat alternatives immediates perquè són conscients que el problema pressupostari que tenim no és comptable, sinó polític. Per això necessitem la independència’, ha destacat.

Pere Aragonès assegura que es posa la proa per solucionar la qüestió d’ingressos que és política, sobre sobirania, no pressupostària. S’han modificat les partides de despesa per a incrementar la despesa social en 100 milions d’euros: hi ha més  Renda Mínima d’Inserció (RMI) que mai, més suport a la inclusió laboral, més atenció a la dependència, un fons de pobresa energètica, i una aposta forta per l'educació.

‘No en tenim prou, per això continuem lluitant per superar les limitacions del pressupost. Tot i les millores introduïdes, Esquerra vol anar més enllà, molt més enllà, i amb les eines actuals no ho podem fer. Hem de fer-nos amos dels nostres recursos i això no ho farem negociant nous models de finançament sinó deixant enrere els pressupostos de la dependència i canviant-los pels pressupostos de la independència’, ha destacat.