Aragonès insta la Generalitat a protegir l’obra social de les caixes amb una legislació específica

En resposta a la pregunta del diputat d’ERC, Pere Aragonès, el conseller d’Economia Andreu Mas-Colell s’ha mostrat disposat a protegir el sistema de l’obra social de les caixes catalanes amb una legislació específica. Aragonès ha fet notar que la notícia del rescat amb 23mil M€ de diner públic a Bankia és el corol•lari de tot un procés de reforma del sistema financer a l’Estat espanyol, també a Catalunya que s’ha caracteritzat per l’alta politització, per la recentralització i que ha tingut un impacte negatiu sobre el sistema financer català.

El diputat d’ERC considera que el procés de reforma del sistema financer, que va començar recomanant les caixes catalanes que es fusionessin per guanyar dimensió, algunes de les quals se’ls va indicar una fusió amb determinades entitats que més tard han hagut de ser rescatades, com és el cas de Bankia, ha estat un procés polititzat. Aquest procés ha tingut per objectiu mantenir un model econòmic que ha estat anomenat el de la llotja del Bernabeu, un capitalisme dels sectors regulats, basat en un crèdit excessiu en detriment de l’economia productiva, un model allunyat de les característiques de l’economia catalana.

Davant d’aquesta situació, ha explicat Aragonès, hi ha qüestions importants i urgents a dur a terme per part del Govern de la Generalitat. Com a qüestions importants Aragonès ha citat el manteniment del màxim de centres de decisions a Catalunya, en vista del diferent criteri que s’ha aplicat a Bankia i al cas Catalunya Caixa per part del Govern espanyol. Cal seguir treballant també per la recuperació d’un sistema financer propi perquè diuen que el capital no té pàtria excepte quan és per ser rescatat, però tenir centres de decisió i entitats financeres properes al sector productiu català és essencial.

Aragonès ha explicat que la qüestió urgent és el manteniment de l’obra social de les caixes catalanes que pot estar en perill i cal moure’s per protegir les seves fundacions que fan una tasca important al territori, a les entitats del tercer sector i en definitiva són claus per al país , per aquest motiu el diputat ha demanat el conseller que protegeixi aquesta obra social davant de les noves circumstàncies del sistema financer.