Bosch: 'El govern espanyol accepta l'aragonès oriental'.

El govern espanyol, malgrat està adherit a la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries, afirma que és una competència exclusiva de la Comunitat Autònoma.

El portaveu d’ERC-RCat-Catalunya Sí, al Congrés de Diputats, Alfred Bosch, davant l’atemptat lingüístic que suposa el projecte de nova ‘llei de llengües’ del Govern d’Aragó va formular diverses preguntes parlamentàries al govern espanyol per si pensava fer alguna actuació al respecte i si entenia que es complia amb la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries, a la que està adherida l’Estat. Bosch s’ha mostrat ‘dolgut per la falta de respecte que té el govern espanyol cap a la feina que fan els diputats’, com ho demostra el fet que ‘gairebé no han contestat cap de les preguntes formulades sobre aquest tema’.

El diputat republicà, a la vista de la resposta, ha afirmat que 'el govern espanyol accepta allò que dissenyen els seus companys del PP a l'Aragó. Accepta el trinxament de la llengua catalana, accepta l'invent de l'aragonès oriental, i no pensa fer res per impedir-ho'. Fet que per Bosch demostra, una vegada més, ‘que per al govern espanyol només existeix una única llengua que cal protegir, i aquesta és el castellà’. Segons el portaveu republicà ‘tothom sap que el govern espanyol no entén la diversitat lingüística de l’estat com una riquesa que cal protegir, cuidar i fomentar, sinó que és una nosa; i per tant, es desentén de l’atemptat lingüístic que vol portar a terme el govern d’Aragó apel•lant a que és una competència exclusiva’. El diputat es mostra escèptic en veure aquesta actitud ‘d’un govern que té el rècord en invasió de competències exclusives del Govern de la Generalitat i en incomplir acords de pagament o transferències’. De fet per Bosch no és casualitat que aquest intent de trossejament de la llengua catalana a l’Aragó es porti a terme sota dos governs del mateix partit; ‘perquè el PP, com ja ha demostrat al País Valencià i les Illes Balears, té com un dels seu principals objectius atacar la unitat de la llengua catalana’.

Bosch ha advertit que per ERC-RCat-Catalunya Sí, el projecte del govern d’Aragó no compleix ni l’esperit ni els preceptes de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries, que obliga els governs a protegir les llengües existents als respectius estats i que afirma en concret que no les trossejarà administrativament. També ha afegit que en cas que acabi aplicant-se la llei de l'aragonès oriental, denunciaran el govern espanyol per incompliment de la mateixa. ‘Si el govern espanyol posés el mateix interès, o encara que fos una mínima part, en defensar i fomentar el català, l’èuscar o el gallec del que va posar amb la defensa de la lletra ‘ñ’ estaríem salvats’, ha manifestat Bosch.