Canet: ‘El govern espanyol aprofita la llei de transport per evitar la millora dels drets dels usuaris de ferrocarril’

El diputat d’Esquerra Francesc Canet ha defensat aquest matí la votació favorable d’Esquerra a la Llei de trànsit i a la Llei de transport terrestre de mercaderies, tot i denunciar algunes esmenes que s’han introduït al Senat que no són una millora. Canet ha denunciat especialment que el PSOE introdueixi una pròrroga a l’aplicació d’una norma europea que havia de millorar els drets dels usuraris de ferrocarril.

Canet ha anunciat el vot contrari d’una esmena del Senat, una nova Disposició Addicional Sisena sobre una norma del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre sobre drets i obligacions dels viatgers de ferrocarril. Canet ha explicat que ‘aquesta esmena no té res a veure amb l'objecte del projecte de llei. No obstant això, el motiu principal per demanar la votació separada és per poder posar un no amb majúscules a l'objectiu d’aquest disposició, que no és altre que acollir-se a les exempcions temporals de 5 anys prorrogables fins als 15, previstes en el propi reglament per a la plena exigibilitat de les obligacions que en aquesta norma s'imposen a les empreses ferroviàries i als administradors d'infraestructures ferroviàries’.

El Reglament té per objecte establir normes aplicables a: la informació que han de facilitar les empreses ferroviàries, la celebració de contractes de transport, l'expedició de bitllets i a la instauració d'un sistema informatitzat de dades i reserves per al transport ferroviari; la responsabilitat de les empreses ferroviàries i les seves obligacions en matèria d'assegurances per a viatgers i els seus equipatges; les obligacions de les empreses ferroviàries envers els viatgers en cas de retard, entre d’altres. Canet ha explicat que aquesta esmena ‘ha estat proposada pel grup socialista al Senat, és a dir, a instàncies del govern’ i ens ‘sembla un insult als usuaris de ferrocarrils, sobretot als usuaris de Renfe, que pateixen dia rere dia el mal funcionament d'aquesta empresa de transport’. El diputat ha sentenciat que ‘el govern espanyol hauria de ser el primer interessat en l'entrada en vigor d'aquest Reglament europeu i fer tot el possible perquè entri en vigor com més aviat millor i no pretendre aplicar exempcions temporals’.

Canet ha assegurat que ‘mentre els problemes de Rodalies i dels trens regionals segueixen, tot i no estar en la primera línia mediàtica, el govern pretén prorrogar l'obligació que li imposa la Comissió Europea sobre la transposició del Reglament dels drets dels usuaris dels transports de ferrocarril, quan hauria de tenir especial interès que entrés en vigor en tots els seus extrems’. ‘Es vergonyós compartir el que es disposa en aquesta la citada disposició Addicional’ ha sentenciat.


Llei de trànsit


Canet ha destacat que amb l’aprovació de la Llei de trànsit finalitza ‘el tràmit de reforma de la Llei de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, com a segona volta o com a concreció d'aquells aspectes que no van ser abordats en l'anterior reforma de la llei’.

El diputat independentista ha explicat que en l’anterior resolució es va introduir la modalitat del carnet per punts però ‘després d'uns anys de vigència s'ha demostrat millorable en alguns aspectes’, ha afirmat, i ha afegit que ‘amb aquesta reforma s'aborden aquests aspectes i les llacunes existents en l'anterior regulació’, per això el vot favorable d’Esquerra.

Etiquetes