Infants vallenques durant el servei de cangur públic gratuït que ofereix l'Ajuntament.

L’Ajuntament de Valls ofereix a les famílies un servei de cangur gratuït per a infants de 3 a 14 anys

Amb l’objectiu de respondre a les necessitats de conciliació de la vida laboral i familiar de la ciutadania vallenca, el 19 d’abril del 2022 l’Ajuntament de Valls va posar en funcionament un nou servei municipal de cangur per a dies i necessitats puntuals destinat a nenes i nens de 3 a 14 anys, sense cap cost per a les famílies usuàries. Va començar en horari de matí i tarda en dos espais diferents de la ciutat i, actualment, es concentra tots els dies laborables, de 17.00 a 20.00h, a les dependències de l’Escola de primària Enxaneta.

Aquesta és una de les 70 “polítiques marca” impulsades per Esquerra Republicana als municipis que la formació ha identificat amb l’objectiu d’avaluar-ne el cost i l’impacte i a estendre-les arreu del territori.

El nou servei no és permanent, sinó que dona suport a totes aquelles famílies que, per motius diversos, han de deixar els seus infants a cura d’un tercer, de forma puntual i per unes hores a les tardes, una vegada finalitzat l’horari escolar. S’emmarca dins del projecte ‘Temps per cures’ promogut pel Departament d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat, i ha tingut una gran acceptació entre les famílies.

“Com a pares estem molt contents perquè ens facilita fer coses que amb els nens no podem fer, i ells són els primers que volen venir al servei perquè es troben molt ben acollits, estimen molt el monitor i costa tornar-los a casa. És un servei molt útil per a les famílies”, assegura la Natàlia, mare de dos infants. “Els horaris ens van molt bé, fins i tot ens aniria millor que el servei comencés una hora abans. Ens permet anar a comprar o fer altres gestions deixant els nens en un espai que ens sembla genial”, apunta la Raquel, mare de dues criatures. També es mostra molt satisfeta la Cristina, mare d’un nen: “El fet de tenir un servei on deixar la canalla unes hores fa que les famílies no haguem de mobilitzar avis o familiars perquè se’n cuidin mentre els pares podem anar a fer encàrrecs”.

Jordi Cartanyà Benet Regidor d’Acció Comunitària, Participació i Igualtat de l'Ajuntament de Valls

Un servei dinàmic i de fàcil accés

El regidor d’Acció Comunitària, Participació i Igualtat, Jordi Cartanyà Benet, explica que, “conscient que encara avui en dia les cures recauen majoritàriament sobre les dones, la regidoria vol dotar les mares de mecanismes que els permetin disposar de temps per a les seves activitats laborals o socials”, i especialment en els casos de famílies monoparentals “que no tenen altres persones a qui recórrer per tenir cura d’una filla o un fill de manera puntual”.

El servei de cangur és dinàmic i de fàcil accés i, per tant, les famílies hi poden accedir només omplint una fitxa amb les seves dades. Així, se’n pot concretar l’ús puntual a través del correu electrònic o el telèfon de la regidoria, o bé dirigint-se directament a les instal·lacions on es presta durant l'horari previst. “S’ha creat un servei àgil, adaptat a la gestió de les cures en el dia a dia de les famílies de Valls”, subratlla Cartanyà. Les activitats que s’hi fan estan adaptades pel monitor a les edats dels xiquets i les xiquetes que l’utilitzen, cercant sempre el seu desenvolupament personal.