Meritxell Serret a la concentració en defensa del cànon

Esquerra Republicana se suma a la convocatòria unitària en defensa del cànon de residus català i per denunciar un nou intent del govern espanyol de minvar competències catalanes

El municipalisme i les institucions catalanes es mobilitzen en defensa del cànon de residus català. Aquest dimarts, una delegació d’Esquerra Republicana, encapçalada per la portaveu adjunta d'Esquerra Republicana al Parlament i exconsellera d'Agricultura, Meritxell Serret, ha estat present, “Som a aquest acte unitari en defensa del cànon català, perquè una vegada més, el govern espanyol segueix amb la dinàmica de recentralitzar amb la proposta de llei de residus”.

L’acte, davant de la Delegació del govern espanyol de Barcelona va comptar també amb la presència de la consellera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà, de la secretària general adjunta, Marta Vilalta, i del senador Xavier Castellana, entre d'altres. Així, centenars de persones van participar de la concentració que va aplegar diverses formacions polítiques i entitats per denunciar la proposta de llei de residus espanyola, a Ley de Residuos y Suelos Contaminados, presentada al Senat, i en defensa del cànon de residus català.

El cànon de residus català és un impost ecològic pioner a Catalunya que, en paraules de Serret, “fa més de 17 anys que s’aplica i es tracta d’un model d’èxit reconegut també a nivell europeu”. El cànon català ha permès invertir més de 250 milions d’euros en plantes de compostatge, 121 milions d’euros en recollida orgànica i 47 milions d'euros en deixalleries. I és un sistema que compta amb un ampli suport social i polític, d’entitats i partits.

De fet, Meritxell Serret va reiterar que “no renunciem al cànon, continuarem lluitant arreu i on faci falta, a través dels nostres municipis, a les diferents cambres on tenim representació Esquerra Republicana, i si cal també a nivell europeu, perquè es defensin les nostres competències”.

A més, els diners recaptats han permès durant aquests anys desenvolupar polítiques progressistes i innovadores de gestió dels residus, polítiques sostenibles i amb un retorn cap als municipis.

“El cànon de residus català permet donar suport als municipis i reinvertir els diners recaptats en una millor gestió de les deixalleries i un avenç cap a l’economia circular impulsant projectes de recuperació i reciclatge”, va afegir Serret.

L’aprovació de la Ley de Residuos y Suelos Contaminados suposaria la creació d’un impost homogeni per a tot l’Estat, eliminant el caràcter finalista del cànon català, un atac directe als municipis del país que ara es beneficien d’aquest impost a través del Fons de Gestió de Residus que finança estructures municipals de gestió de la brossa.

El President de la Generalitat, Pere Aragonès, ja va definir la proposta de llei de residus del govern espanyol com “un atac frontal al sistema d’èxit de gestió de residus de Catalunya” i, Esquerra Republicana s’ha conjurat a defensar a totes les cambres les competències catalanes i el cànon català, una defensa que representa la defensa de tots els municipis del país.