Alumnes de sisè de l’escola Mansuet de Collbató interpretant un rap, una de les pràctiques d’èxit que s’han exposat a la presentació del pla “Activem-nos pel català” / ACN
Alumnes de sisè de l’escola Mansuet de Collbató interpretant un rap, una de les pràctiques d’èxit que s’han exposat a la presentació del pla “Activem-nos pel català” / ACN

Es transferiran dos milions d’euros anuals perquè els centres impulsin accions concretes de potenciació de la llengua

El Departament d’Educació ha presentat el pla “Activem-nos pel català”, que vol potenciar l’ús de la llengua als centres educatius, després d’una davallada, en els darrers anys, que ha situat l’ús del català a escoles i instituts al voltant del 40%. En concret, la conselleria de Josep Gonzàlez-Cambray es marca com a objectiu assolir el 60% el 2026 i apropar-se al 80% l’any 2028. Per aconseguir-ho, transferirà anualment dos milions d’euros als centres perquè impulsin accions concretes de potenciació.

En l’acte de presentació, 800 escoles i instituts ja s’han compromès a engegar aquestes accions, i, a partir d’aquí, cada any, 700 centres s’hi sumaran, fins a arribar al conjunt de centres educatius de Catalunya el 2026. La iniciativa es desplegarà a dos ritmes diferents: un de més intensiu pels centres que en tinguin més necessitat (que seran un centenar cada any, a través del programa d’Usos Lingüístics a l’Entorn Escolar), i un segon adreçat als 600 restants.

Els centres hauran de prioritzar una de les 10 fites d’usos lingüístics que se’ls proposarà, i impulsar accions que ajudin a donar resposta a la fita. “Cal conjurar-nos i passar a l’acció per incrementar l’ús del català als centres educatius”, ha asseverat el conseller Cambray.


Experiències de centres

Durant l'acte, els centres han pogut conèixer més de 15 experiències i exemples de bones pràctiques, tant en català com en aranès. Són, per exemple, projectes per crear continguts a les xarxes amb la participació d’influencers, tallers d’assertivitat lingüística i de creació de curtmetratges, recursos per vehicular la comunicació amb la família sempre en català o cartes de compromís lingüístic per a proveïdors del centre.

A més, paral·lelament, s’ha organitzat una fira en què els centres han pogut entrar en contacte amb activitats de potenciació del català impulsades per altres centres i entitats de la comunitat educativa que són inspiradores. La majoria estan enfocades a les inquietuds i interessos dels joves: per exemple, tallers de rap i producció musical, audiovisual, televisiva i radiofònica; activitats centrades en la conscienciació sobre l’ús responsable del mòbil i les xarxes socials; o tallers d’escriptura creativa.

Altres aspectes importants de l’estratègia del Govern per augmentar l’ús del català als entorns educatius són el desplegament gradual de l’article 119.5 de la Llei d’Educació de Catalunya (LEC), que obliga que els docents disposin del C2 del català; la incorporació, per primer cop, en les proves de competències bàsiques, d’una avaluació oral del català i l’aranès; i la protecció jurídica del sistema educatiu respecte les amenaces judicials, amb el nou decret llei que determina que el Departament d’Educació és el responsable de tots els projectes lingüístics de centre que valida; entre d’altres.