Esquerra alerta que si el PP guanya la llei d'igualtat estarà en perill

Les polítiques d'igualtat i les propostes per a la dona han centrat l'acte de campanya que aquest diumenge al matí ha fet Esquerra des del centre de Girona. El cap de llista en aquesta circumscripció a les eleccions espanyoles, Francesc Canet, i la número tres, Laia Cañigueral, han insistit en què la llei contra la violència de gènere i la d'igualtat són un primer pas i han coincidit a dir que en la pròxima legislatura treballaran per aconseguir millorar-les. Asseguren que només serà així, si s'assumeix el reconeixement el paper social de la dona. Canet ha volgut recordar que encara està pendent de reconeixement oficial el treball domèstic.

Per la seva banda, Cañigueral ha assenyalat que en aquesta legislatura 's'ha avançat molt' en l'assumpció de la igualtat. Ha destacat la importància de la primera llei, que es va fer per eradicar la violència masclista, i la d'igualtat, 'que ha canviat ja el color de molts ajuntaments'. 'No només cal canviar l'escenari públic, sinó que hem de canviar l'assumpció dels rols', ha afegit la número tres d'Esquerra. Per això, segons ha dit, Esquerra va presentar una proposició no de llei perquè en l'assignatura d'Educació per a la Ciutadania 'també hi hagin continguts que facin referència al paper que han tingut les dones en la història i també continguts que mostrin que el rols que imposa el patriarcat són modificables'. Cañigueral ha comentat que en la pròxima legislatura, el partit vol incrementar el fons de garantia de pensions compensatòries que afecten les dones.

La vicesecretària general d'Acció Política d’Esquerra, Anna Simó, ha explicat que el partit independentista va ser molt crític al Congrés dels Diputats amb les dues lleis. 'No volíem que la llei de la igualtat espanyola fos simplement una coartada per tenir llistes paritàries', ha assenyalat. Unes llistes, ha continuat, que són una necessitat política 'per tal de visualitzar que les dones participem en tots els àmbits de la societat', però que no són suficients, ha dit, 'per eradicar una estructura cultural, patriarcal, que s'ha introduït absolutament en tots els àmbits socials en què ens movem les dones'.

'Des del principi vam voler que es fessin canvis radicals a partir de la llei d'igualtat', ha dit Simó, qui ha reconegut que això va costar molt. En aquest sentit, ha explicat que els dos primers anys de la legislatura van ser el bienni progressista i, en canvi, els dos últims anys, el bienni regressiu 'en què Zapatero va posar el fre de mà davant la pressió del Partit Popular, cada cop més demagògic i crescut'. Això va fer que el PSOE, ha dit, 'deixés en el tinter' algunes qüestions de la llei d'igualtat com l'allargament del permís de paternitat, 'que no va ser possible i que Esquera ho portem en el nostre programa per a la pròxima legislatura'. Simó ha recordat que el PP finalment es va abstenir en la llei d'igualtat i que ha presentat més d'un centenar de recursos d'inconstitucionalitat a aquesta llei. 'Si el PP té força, si el PP guanya, aquesta llei d'igualtat estarà en perill', ha alertat.

Simó ha preguntat a la candidata del PP per Girona, Alicia Sánchez- Camacho ‘què n'opina la cap de llista del PP per Girona d'aquesta llei d'igualtat, ella que ha fet bandera també de la seva condició de dona?’. La vicesecretària d’Acció Política ha volgut donar un missatge a favor d'Esquerra als gironins i ha dit que 'l'única manera de frenar el Partit Popular, que fa l'esforç de situar-se al mig del panorama polític gironí és el vot d'Esquerra'. Ha defensat que 'moltes de les lleis socials al Congrés dels Diputats duen l'ADN d'Esquerra, inclosa la llei de violència de gènere, que és encara insuficient'. Finalment, ha volgut destacar que enguany el Parlament aprovarà la llei dels drets de les dones per l'eradicació de la violència masclista, 'una llei molt més àmplia que l'espanyola, que també inclourà la violència econòmica i la psicològica'.