Esquerra demana explicacions al CSN sobre els incidents ocorreguts a les centrals nuclears catalanes

El diputat d’Esquerra al Congrés Francesc Canet ha demanat la compareixença a la cambra baixa de la presidenta del Consejo de Seguridad Nuclear (CSN), Carmen Martínez, perquè doni explicacions sobre els incidents ocorreguts darrerament a les centrals nuclears catalanes, en especial l’incendi del passat diumenge a la central de Vandellòs II.

Aquests incidents han posat de nou sobre la taula el debat sobre el futur de l’energia nuclear, un debat que té el seu escenari principal Madrid , ja que ‘malauradament bona part de la política energètica del nostre país es decideix a Madrid i, evidentment, amb criteris d’estat, d’Estat espanyol, concretament’, ha apuntat Canet. El diputat d’Esquerra al Congrés ha ressaltat que tots els incidents ‘han vingut caracteritzats per l’obscurantisme i la manca d’informació’ tant de les empreses que exploten les centrals com del Consejo de Seguridad Nuclear espanyol i ‘posen de manifest la poca eficiència i la poca seguretat de l’energia nuclear’.

Per aquest motiu, Canet assegura que ‘cal que el país desenvolupi una estratègia de preparació per a les conseqüències que es poden esdevenir de l’esgotament del petroli, de l’aturada nuclear, que és necessària i inevitable, i de la manca d’alternatives viables en l’actualitat’. El dirigent independentista reconeix que aquest serà un ‘procés lent i variable’, però assegura que ‘només aquells països que es preparin en sortiran ben parats’. En aquest sentit, Canet apunta que suposant, tot i el gran nombre d’incidents que pateixen últimament aquestes centrals, que podran funcionar al menys fins al final de la seva vida útil, ‘se’ns presenta un horitzó de decisió al voltant de l’any 2015-2020’. Segons el diputat, en aquell moment s’haurà de decidir si es pot perllongar la vida útil d’aquestes centrals, si hem de pensar en una nova generació de centrals que les substitueixi, o bé si hem de substituir-les per altres fonts energètiques. ‘Tot i que el percentatge d’electricitat nuclear anirà disminuint en els propers anys, al voltant del 2020 encara serà molt significatiu i, per tant, es tracta d’una decisió que hem de preveure i anticipar a temps’, assegura Canet.

Etiquetes