Freixanet considera que el Parlament ha aprovat un 'instrument cabdal per a la construcció nacional'

El portaveu d'Esquerra a la Comissió d'Educació del Parlament, Josep Maria Freixanet, ha afirmat durant el debat de la Llei d'educació de Catalunya (LEC), que avui s'ha aprovat una llei que 'neix amb la voluntat política de fer de Catalunya una nació benestant i cohesionada, una nació en què l’educació esdevingui el factor principal per a la realització personal i el progrés col·lectiu'. 'Una regulació pròpia', ha dit, amb la voluntat de durada i del compromís que la 'institució escolar ha de continuar mantenint vives la llengua i les tradicions. Amb aquesta llei construïm Estat, Estat català'.

En aquest sentit, Freixanet ha afirmat que el Parlament de Catalunya resol avui una 'anomalia històrica, aprovant una llei que podríem catalogar de catalanista i social, i que ha de ser un instrument cabdal per a la construcció nacional'.

Pel diputat d'Esquerra, 'la llengua és una eina d'integració i de cohesió social de primer ordre' i 'si volem una societat cohesionada', que reforci el sentiment de pertinença, 'cal més que mai educar en l'actitud crítica i activa', una actitud que a més passa 'per educar en la catalanitat, potenciant el català com a llengua vehicular i d'aprenentatge, llengua de relació, d'organització de les activitats culturals d'arrelament al país'.

Freixanet ha afirmat que pocs països han hagut de lluitar tant com Catalunya per aconseguir la supervivència de la llengua i que per això hem de fer el possible perquè el català esdevingui llengua comuna i de cohesió social, així com que tots els ciutadans i ciutadanes del nostre país, vinguin d’on vinguin i sigui quina sigui la seva llengua habitual, puguin participar en la vida pública en condicions d’igualtat. 'Per això', ha dit, 'era molt necessari que la LEC incorporés un títol específic dedicat a la llengua, per donar les garanties jurídiques necessàries al nostre model lingüístic educatiu'. Perquè 'Catalunya ha estat i continua essent un país d’acolliment'. I la millor manera de lluitar contra l’exclusió 'és tenint la convicció que aprendre la llengua és la millor manera d’integrar-se socialment'.

El diputat independentista ha considerat que 'sovint s’ha confós d’una manera interessada la Llei amb una aplicació poc afortunada de la política educativa' i que això ha comportat 'gran titulars' que poc tenien a veure amb el contingut real de la llei. 'Però no podem confondre així a la comunitat educativa', ha afirmat, 'com tampoc podem utilitzar el debat educatiu per compensar debilitats de determinades forces politiques en altres àmbits', ja que, segons Freixanet, 'resulta poc responsable'.

En aquest sentit, ha recordat que, per alguns, 'la LEC és una oportunitat perduda', però el diputat d'Esquerra ha considerat, en canvi, 'que alguns han perdut una meravellosa oportunitat'. 'És una oportunitat perduda una llei que construeix un model educatiu propi protegint la llengua com a vehicular del seu sistema educatiu?', ha preguntat.

Freixanet ha considerat que 'no hi ha cap motivació racional en el text' que permeti argumentar que la LEC pretén enfonsar l'escola pública, com s'ha afirmat des d'algun sector, i ha preguntat: 'pot ser qualificada de conservadora una llei que es compromet a doblar en xifres relatives el pressupost en educació en els propers vuit anys?'

El diputat d'Esquerra també ha destacat que 'el desplegament de la Llei no és exempt de riscos que podrien portar a defraudar les expectatives' i que totes les peces del nostre sistema educatiu s’han anat encaixant al llarg dels anys i, malgrat que formalment hom admeti que cal revisar-les, 'algunes resulten paradoxalment funcionals a una certa acomodació, que pot ser causa d’alguna resistència al canvi'.

Per altra banda, el diputat independentista ha recordat que 'la temptació d'utilitzar un tema tan sensible com l'educació com a arma de confrontació política pot enterbolir una reflexió serena dels veritables problemes del nostre sistema educatiu i de les solucions que calen per millorar-lo'. Freixanet s'ha referit així a l'anunci del PP en un mitjà de comunicació de Barcelona que portava per lema “Suspenso en calidad, suspenso en libertad”.

Finalment, Freixanet ha recordat que Esquerra va portar 'el timó per assolir el Pacte Nacional, que ha treballat activament per aconseguir el màxim consens polític i social i per fer possible l'aprovació d'aquesta llei'. I ara Esquerra 'vol ser garant de la seva correcta aplicació i desplegament, buscant sempre l'acord amb la comunitat educativa'.