Junqueras: ‘Un pressupost no és un exercici comptable, ha de contrastar la realitat, i no serveix per a res sinó es pot complir’

El president d'ERC, Oriol Junqueras, ha explicat que ‘els comptes públics no han de ser només un exercici comptable, sinó també un intent de contrastar la realitat i no serveixen per a res sinó es poden complir’. Junqueras assegura que ‘aquells que han criticat alguna vegada a governs de diferents colors que als tres dies de signar uns pressupostos van anunciar que no els podien complir i ara demanen a ERC que doni suport a uns comptes que no es compliran és gent que no té vergonya’.

Oriol Junqueras ha tornat a insistir en la idea que l'impacte de la retallada serà colossal, tot i que l'objectiu de dèficit es relaxi unes dècimes. En aquest sentit, ha declarat que elaborar uns comptes amb 4.800 milions o 3.200 milions menys sobre una disponibilitat de crèdit de 20.400 milions, que va ser la de l'any passat, pot tenir repercussions molt negatives sobre la capacitat de recuperació econòmica i l'estat del benestar a Catalunya. ‘De quina partida volen retallar si el pressupostos de l’any passat ja no cobria ni el que es va destinar a educació, polítiques socials i sanitat fa 6 0 7 anys?’

Junqueras ha parlat de la necessitat de preservar els elements que encara ens permeten tenir esperança com l'educació superior a Catalunya, que, ha recordat, permet que sigui una de les regions amb més tesis doctorals citades o en captació de projectes competitius de recerca, mantenir el teixit industrial, empresarial i els nostres treballadors i en definitiva mantenir tots les recursos fiscals que som capaços de generar.

El president d’ERC ha explicat que aquests elements només es poden salvar si des de Catalunya es té clar quin és el nucli de la qüestió que afecta als seus pressupostos, que no és altre que l'enorme dèficit fiscal que patim. I ha recordat que la mida de la crisi per a Catalunya ha estat de 8.000 milions, mentre que el dèficit fiscal que pateix és de 13.000. Junqueras s'ha preguntat ‘quin qualificatiu se li pot posar a aquest dèficit si l'efecte de la crisi ja es considera monstruós’. ‘El repte és salvar el teixit productiu, la capacitat d’innovar i emprendre i la resta son bla bla bla, egoisme, miopia i ceguesa’, ha reblat Junqueras.

El president d’ERC ha insistit que ‘els diners existeixen i el problema és que els generem però no els tenim. Per tant ho afrontem el nucli del problema que és la diferència entre els impostos que paguem i els que rebem, o afrontem aquest enorme dèficit fiscal o els recursos deixaran d’existir’.

Junqueras ha fet aquestes declaracions durant la cloenda d'una jornada de presentació de la llei de suport a l'emprenedoria i al treball autònom que ha organitzat ERC i que ha tingut lloc al Parlament. En aquesta, alguns diputats republicans han pogut escoltar i debatre els punts de vista d'agents socials i associacions de treballadors autònoms sobre la qüestió.