Dia mundial de la Terra, és el moment!

Avui és el dia mundial de la terra, jornada de reivindicació i d’acció col·lectiva que aquest any celebra la seva 50ena edició, per fer una crida a la responsabilitat com a societat davant la Terra, i els seus ecosistemes que ens proporcionen vida.

Celebrat arreu del planeta, és una jornada que posa de relleu la necessitat d’aconseguir un equilibri just entre les necessitats econòmiques, socials i ambientals de les generacions presents per garantir la subsistència de les generacions futures.

Estem davant de grans reptes socials i ambientals, de fet estem des de fa temps en situació d’emergència ecològica i climàtica que ens han portat a una situació de no retorn. O prenem mesures efectives i immediates, que generin un canvi de grans dimensions, de forma urgent, o no ens en sortirem.

Algunes de les conseqüències més immediates seran els milers de desplaçaments que algunes societats es veuran forçats a fer, abandonant les seves terres perquè no seran aptes per viure-hi. Si no actuem, la crisi climàtica farà encara més gran l’escletxa de les desigualtats.

Aquest 2020, a més, ens enfrontem a una greu crisi sanitària global ocasionada per un coronavirus, el SARS-CoV-2, que posa de manifest la importància del “pensar globalment i actuar localment”. És el moment doncs d’actuar-hi, i pensar en un nou model social que situï al centre el benestar del planeta, i la qualitat de vida, amb una economia per la vida que prioritzi el benestar, la sostenibilitat i la justícia social davant els interessos purament econòmics.

La crisi del coronavirus, com la crisi climàtica, és la mostra que cal coordinar les accions que realitzem en un món globalitzat perquè les nostres accions locals tenen conseqüències globals. No podem esperar més, la terra ens ho reclama. Hem de construir una alternativa que permeti situar el benestar climàtic i les persones al centre i eviti que la crisi la paguin els de sempre.

Un canvi de model que prioritzi les polítiques per millorar la qualitat de l’aire, la qualitat de l’aigua. Que fomenti la transició energètica, cap a un model de km0. Garanteixi la conservació de la biodiversitat, la connectivitat ecològica, la transició alimentària i promogui un canvi de model urbà que fomenti els espais verds i transiti cap a un model de Residus Zero.

En el dia mundial de la Terra, és el moment de reflexionar-hi i sobretot de passar a l’acció. Per això, des d’Esquerra Republicana ens volem sumar a aquesta jornada de reivindicació i també a les diferents accions com la promoguda per Fridays For Future, 2020 Rebel·lió pel Clima i Aliança pel Clima i d’altres entitats i col·lectius que convoquen a la ciutadania a una manifestació pel clima el divendres 24 d'abril a les 22:00 h. mitjançant la projecció d'ombres i sons des dels balcons.

Ara és el moment!