Vergés: 'Lluitem contra la precipitació. Una obertura prematura del confinament pot provocar un repunt de casos'

Salut explica el pla de desconfinament progressiu que preveu un retorn escalat a la "nova normalitat" a partir de finals d'abril, sempre que es garanteixi la seguretat de les persones i la capacitat del sistema sanitari

El departament de Salut ja ha començat a treballar en les mesures d’un desconfinament escalat i l’escenari d’una “nova normalitat” un cop se superi la primera fase de la crisi de la COVID-19. Davant les intencions del govern espanyol de finalitzar aquest dilluns l'etapa de confinament total, la consellera de Salut, Alba Vergés, ha deixat clar que "lluitem contra la precipitació", perquè "una obertura prematura del confinament pot provocar un repunt de casos de coronavirus”.

Des dels primers casos de coronavirus, el departament de Salut ha treballat per augmentar la capacitat del sistema de salut i contenir l’epidèmia. “Gràcies a l’esforç ingent dels professionals sanitaris, dels serveis essencials, dels ajuntaments, del sector privat, i sobretot, de la ciutadania hem pogut mantenir el pic de contagis per sota la capacitat del sistema de salut”, ha agraït Vergés.

Les mesures de confinament, d'higiene i de distanciament social han permès que el sistema tingués la capacitat suficient per atendre a tothom fins avui. Però, la consellera, ha deixat clar que “no s’hi val a badar en les precipitacions”, ja que el virus “no entén de calendaris ni de festius, només de transmissions i de corbes”. “No ens la podem jugar amb un rebrot quan aquesta corba no és prou avall i sabem que baixarà a una velocitat molt més lenta que la que ha pujat”, ha afegit Vergés.

Des de Salut es valora que, si l’evolució segueix la previsió actual, es podria iniciar un desconfinament desescalat a finals d’abril. Sempre que el desconfinament sigui progressiu, escalat i, sobretot, segur per no posar en risc l’esforç de tantes persones.

En aquest sentit, el secretari de Salut Pública, Joan Guix, ha donat a conèixer el pla amb què treballa el departament i ha detallat quines serien les fases de desconfinament, sempre amb garanties de seguretat, amb un procés transparent i amb objectius demostrables.

1. Fase 1: Retorn de persones sanes als llocs de treball no essencials, adaptant els serveis de mobilitat a la flexibilitat laboral per evitar aglomeracions en hora punt, complint mesures de distanciament social i recomanant l’ús de mascaretes.
  2. Fase 2: Possibilitat que les persones sanes puguin sortir al carrer sense que sigui per motius de necessitat bàsica i de manera limitada i progressiva. Aquesta segona fase és aplicable a infants, sempre que es mantingui el distanciament social per evitar aglomeracions. També es recomana l’ús de mascareta en aquesta fase.
  3. Fase 3: Obertura de restaurants i bars amb aforaments limitats per complir distanciament social i més utilització de les terrasses.
  4. Fase 4: Obertura d’equipament culturals i re-obertura d’escoles, però garantint el distanciament social.

Aquesta última fase culminaria el retorn a una "nova normalitat", no com la que coneixíem el gener de 2020. El Guix ha deixat clar que "no ens lliguem amb dates, sinó amb fets i garanties de seguretat per començar aquesta etapa de desconfinament". En aquest sentit, Salut ha explicat que els principals condicionants per passar d'una fase a l'altre són: que el sistema sanitari tingui capacitat; control dels punts calents, essencialment residències; garantir la seguretat dels professionals; i que hi hagi una tendència mantinguda de regressió de l'epidèmia.

L'app STOP COVID CAT

Durant el desconfinament s'haurà de mantenir un control i seguiment dels casos de COVID- 19 per detectar els mapes de calor, a través dels tests i de la tecnologia. L'app STOP COVID CAT és una eina útil que ja ha permès al departament identificar nous brots i fer seguiment de l'estat de salut dels pacients.

El director general de Recerca i Innovació en Salut, Robert Fabregat, ha explicat que estan treballant per mantenir les condicions ètiques i garantir els drets de transparència i privacitat de la ciutadania, "uns drets que han costat tant tenir-los". És per això, que Salut i Govern estan treballant amb el Comitè Bioètica de Catalunya.