Simó afirma que la LEC convertirà l’educació en ‘un dels pilars bàsics del benestar de la nostra gent’

La portaveu d’Esquerra al Parlament, Anna Simó, s’ha referit a l’aprovació que tindrà lloc demà de la Llei d’educació de Catalunya. Una llei, ha dit, ‘altament positiva per donar estabilitat al sistema educatiu, per reconvertir l’educació a Catalunya i per convertir-la en allò que vol ser: un dels pilars bàsics del benestar de la nostra gent a Catalunya i de construcció de país’.

Simó ha destacat la protecció del model d’immersió lingüística, ‘per sobre de qualsevol decret estatal que pugui haver-hi’, i que ‘la Generalitat podrà establir el currículum educatiu’. Com també ha destacat ‘l’escolarització mixta com a principi rector dels concerts’. En aquest sentit, ha recordat que Esquerra va voler ‘des de sempre’ superar l’enfrontament tradicional entre les dues xarxes escolars sostingudes amb fons públics. ‘Volíem que hi hagués la seguretat i l’estabilitat necessàries per desenvolupar aquest canvi estructural en educació’, ha dit la portaveu independentista, un canvi que venia marcat pel Pacte Nacional per a l’Educació (PNE), que estava al programa electoral d’Esquerra al 2003 i que quan Esquerra va portar la conselleria d’Educació es va impulsar. El PNE establia ‘les polítiques per garantir la igualtat d’oportunitats, l’atenció a les famílies, la qualitat de vida, la cohesió social i territorial i un sistema educatiu modern, de qualitat, que tingui en el servei públic educatiu el seu moto,r al mateix temps que el seu model’, ha afirmat Simó; i ha afegit: ‘Entenem que la LEC recull aquestes qüestions i entenem que és una llei de país per romandre en el temps’.

Així mateix la portaveu ha reivindicat la millora substancial que ha patit el text que va sortir del Govern durant el tràmit parlamentari i ha recordat que, ‘igual que hem vetllat pel consens en el PNE i pel consens al voltant de la LEC, vetllarem pel consens al voltant del desplegament de la LEC amb la comunitat educativa’. ‘Un consens’, ha apuntat, ‘que volem que sigui real i efectiu pel bé del Servei Educatiu de Catalunya en la seva aplicació, perquè entenem que s’han confós en molts àmbits el que és el desacord amb la LEC, amb el desacord que puguin tenir determinats col·lectius amb el que són les polítiques educatives del Govern de la Generalitat’.

Finalment, ha assegurat que ‘Esquerra, partit de consens en matèria educativa, continuarà liderant aquesta recerca del consens en l’aplicació de les polítiques educatives’.

Una bona xifra sense un bon model és ‘pa per avui i gana per demà’

Per altra banda, Simó també s’ha referit al debat del finançament. Ha assegurat que, ‘més enllà de les xifres, que són importants, el que s’ha demostrat amb els fets és que toca lligar un bon model de finançament’. Un model que fins el moment el govern de l’Estat ‘no ha presentat’. ‘Sembla que aquí es vagin fent models a mida per intentar tenir el ‘sí’ dels governs autonòmics al Consejo de Política Fiscal i Financiera’, ha dit la portaveu independentista, ‘però aquest mètode de funcionament no és operatiu, i ara el que es tracta és d’acordar un model que pugui servir per a tothom’.

‘Així és com són les regles de joc, que Esquerra no ha posat’. En aquest sentit, ha recordat que Esquerra no va votar l’Estatut entre d’altres coses pel model de finançament que s’hi fixava, ‘però ja que hi som, toca jugar amb les regles de l’Estatut’. Així mateix, ha recordat que el Parlament de Catalunya ha dit quina és la interpretació més positiva d’aquest estatut, que passa per unes xifres però també per un model. ‘Perquè si no ens podem trobar que un model mal travat produeix els efectes que està tenint el model pactat el 2001’, un model que, com fa pocs dies publicava un mitjà de comunicació, a partir de la liquidació del pressupost del 2008, comportarà que ‘al 2010 la Generalitat no només no cobrarà més diners sinó que n’haurà de tornar’.

‘Per això és important travar un bon model, tant o més que les xifres’, ha dit Simó, que ha afirmat que ‘el que no es pot fer és fixar una xifra i deixar de banda el que ha de ser un bon model, perquè si obtenim una bona xifra sense un bon model, podria significar pa per avui i gana per demà’.