Simó: ‘ERC proposem la reforma de l’impost sobre grans superfícies comercials per incrementar recursos per al foment del comerç urbà’

La portaveu parlamentària d’Esquerra, Anna Simó, afirma que retallar i retallar sense explicar i sense fixar un horitzó provoca incertesa i indica manca de lideratge i de desorientació. Ha reclamat al Govern que treballi increment d’ingressos

La portaveu parlamentària d’Esquerra, Anna Simó, ha demanat al Govern de la Generalitat que lideri un marc polític i fiscal propi, no a remolc del que fixa l’Estat espanyol, ‘demanem al Govern de la Generalitat proactivitat i lideratge, que mogui fitxa, portem tota la legislatura presentant propostes per incrementar els ingressos. No ens serveix retallar, retallar, i retallar despesa sense saber cap a on es va més enllà de retallar despesa en matèria social, sanitària o educativa. Ja hem vist que està passant amb la retallada brutal de la renda mínima d’inserció quan hi ha 190.000 persones aturades amb la prestació d’atur exhaurida i el Govern de l’estat retallarà la renda mínima per aturats, ja hem vist també el que està passant als centres educatius i la inquietud dels equips directius i docents i famílies, per les retallades, increment de ràtios i la retallada del 15% del sou i dedicació del personal interí, substitucions... Demanem proactivitat, claredat i lideratge’.

Simó ha plantejat un nou increment d’ingressos ‘avui mateix que el Govern es felicita i nosaltres ens felicitem de la decisió el TC de desestimar el recurs del Govern d’Aznar a l’impost sobre les grans superfícies, ERC ja està plantejant la modificació d’aquest impost per doblar el que la Direcció General de Comerç destina a promoció comercial per al 2012’. Simó ha recordat que aquest tipus impositiu el va proposar ERC com una de les condicions el 1999 per abstenir-se en la investidura del president Pujol i que ha patit obstacles de tota mena com la denúncia de les grans superfícies a Competència de la UE per atemptat contra el lliure mercat, arxivada el 2003, o el recurs del Govern Aznar al TC per pressió dels lobbies de les grans superfícies del 2001. La portaveu republicana ha recordat que ERC va impulsar aquest impost per tal de compensar l’impacte dels grans superfícies comercials al territori sobre el petit comerç urbà i que el 75% del que es recaptés anés destinat a modernitzar i promocionar el comerç en trama urbana.

Amb la modificació ERC proposa ampliar el nombre de grans superfícies que han de pagar l’impost a partir de 1.300m2 en lloc dels 2.500 m2 mínims vigents i incrementar el tipus impositiu per tal d’arribar als 35€ per m2 en lloc dels 17,4 € vigents. Anna Simó ha explicat que ‘segons els càlculs fets per ERC es podrien recaptar 30 milions d’€ més, 22’5 dels quals anirien destinats a promoció del comerç urbà’. Simó ha destacat que ‘es tracta d’una quantitat important tenint en compte que el pressupost global del Departament destinat a comerç és de 58’4 milions d’€ (un 47% menys que l’any 2011) i que el pressupost 2012 de la Direcció General de Comerç destinat a ordenació i promoció del comerç és de 14 milions d’€’. És així com es fan les coses i no esperant que el Ministeri de torn et digui què has de retallar i d’on per després queixar-te que t’hi obliguen.’