Simó: 'Espanya és un mal negoci pels catalans, o marxem de manera democràtica o anirem malament'

La portaveu nacional d'Esquerra Republicana, Anna Simó, assegura que 'estar dins de l'Estat espanyol és un mal negoci pels catalans i catalanes. O marxem de manera democràtica o anirem malament amb un Estat espanyol que s'endeuta fent un molt mal ús dels recursos, com en el cas de la despesa militar, i que a més és profundament injust a l'hora de flexibilitzar aquesta capacitat de deute a les comunitats autònomes'.

Simó ha fet aquestes declaracions arran de la publicació que l'Eurostat, l'oficina estadística europea, ha confirmat aquest dilluns que l'Estat espanyol va tancar el 2012 amb un dèficit públic del 10,6% del PIB. Si no es compten les ajudes a la banca, la xifra definitiva és del 6,98%, tres dècimes més del 6,7% que el govern de Mariano Rajoy va anunciar inicialment, fins que Brussel·les va obligar-lo a rectificar aquest març. Aquest 10,6% és el dèficit públic més alt de tota la zona euro, fins i tot per davant dels rescatats Grècia (10%), Irlanda (7,6%), Portugal (6,4%) i Xipre (6,3%). L'eurocomissari d'Afers Econòmics i Monetaris, Olli Rehn, haurà d'anunciar ara, i com a molt tard el 29 de maig, si dóna a l'Estat una pròrroga de dos anys més.

Simó ha insistit que 'aquesta possible flexibilització ha de tenir en compte les comunitats autònomes, no es pot permetre que l'Estat es torni a quedar tot el marge per després seguir fent-ne un mal ús'.

Objectiu: ampliar i abaratir el mercat de lloguer

Després de tres mesos de treball i a proposta d'Esquerra Republicana, que ho va incloure a l'acord d'estabilitat pressupostària, avui s'ha anunciat la posada en marxa d'un nou impost sobre els pisos buits. Aquest impost, ha explicat Simó 'no té una finalitat recaptatòria sinó que persegueix una finalitat de dissuasió per tal que els pisos buits passin al mercat del lloguer, aconseguint així també un efecte d'abaratir els preus del lloguer'.

Quedarien exempts d'aquest impost els pisos de protecció i el tipus impositiu anirà en funció del valor cadastral, un tipus que ha de ser prou dissuasiu per acomplir l'objectiu d'ampliar el mercat del lloguer. De la mateixa manera els pisos que estiguin inclosos en les borses d'habitatge públiques tindran una bonificació de prop del 100% de l'impost.

Simó ha qualificat l'anunci del Govern espanyol de retirar amb efectes retroactius els ajuts als promotors de pisos de lloguer protegit de 'nova atzagaiada del Govern espanyol que deixa els promotors que es van acollir a aquesta convocatòria sense cap mena de seguretat jurídica'.