El diputat republicà Eugeni Villalbí va defensar la interpel·lació prèvia a la moció que el proper ple votarà el Parlament. MARC PUIG.
El diputat republicà Eugeni Villalbí va defensar la interpel·lació prèvia a la moció que el proper ple votarà el Parlament. MARC PUIG.

El Parlament es pronunciarà sobre aquests tres projectes, a proposta d’Esquerra Republicana, al proper ple

El grup parlamentari d’Esquerra Republicana ha registrat una moció perquè el ple del Parlament es pronunciï en contra de les línies de molt alta tensió (MAT) que, malgrat l’ampli rebuig polític i social, el govern de l’Estat ha autoritzat a Catalunya. Concretament, el text manifesta l’oposició als projectes de l’empresa privada Forestàlia; les línies del Baix Cinca-Pierola, Valmuel-Begues i Laluenga-Isona.

Com apunta el text, aquestes línies privades MAT són contràries al model energètic renovable, sobirà, democratitzat i amb equilibri i complicitat territorial que Esquerra Republicana vol, treballa i reivindica per a Catalunya. Per això, els republicans consideren imprescindible que les institucions catalanes s’oposin fermament a aquestes infraestructures.

La proposta que votarà el proper ple també exigeix al govern de l’Estat respecte i lleialtat institucional amb la Generalitat, que al llarg dels darrers mesos ha emès diversos informes de biodiversitat desfavorables a les línies de molt alta tensió, de manera que s'aturin els tràmits que la ministra del PSOE, Teresa Ribera, ha tirat endavant igualment.

  Esquerra Republicana busca el 'no' del Parlament a les línies de molt alta tensió (MAT)

Els republicans proposen, doncs, que el Govern emprengui “totes les mesures administratives i legals necessàries” per aturar els projectes de les MAT amb l’objectiu de “defensar els interessos” dels catalans i les catalanes i “garantir el desenvolupament d’un model energètic propi més just i distribuït”. Ho va defensar així el diputat Eugeni Villalbí en la interpel·lació del darrer ple.

Per ara, el Govern de Pere Aragonès ja ha anunciat que recorrerà l’autorització de la línia Laluenga-Isona, la darrera que l’Estat ha autoritzat a Catalunya. Ho va anunciar el conseller d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, David Mascort, durant la sessió de control de l’últim ple responent a una pregunta de la diputada republicana Maria Jesús Viña.