El conseller David Mascort durant la roda de premsa d'aquest matí / Govern de la Generalitat
El conseller David Mascort durant la roda de premsa d'aquest matí / Govern de la Generalitat

L’objectiu d’aquesta taxa és reduir la contaminació atmosfèrica d’origen portuari, responsable de bona part de la pol·lució de les ciutats

El conseller d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, David Mascort, ha anunciat aquest divendres que el Govern aplicarà un impost sobre les emissions portuàries dels grans vaixells als ports de Catalunya. Mascort s’ha mostrat satisfet de poder donar compliment, finalment, al mandat parlamentari que encomanava al Govern, a través de la Llei del Canvi Climàtic aprovada el 2017 pel Parlament de Catalunya, la creació d’aquest tribut, pioner a Europa, en optar per taxar les emissions i incentivar la seva reducció. “Ens cal prémer l’accelerador de la transició verda, adaptar-nos als nous escenaris i mitigar els efectes negatius de tot allò que fins ara no hem fet bé”, ha declarat el titular d’Acció Climàtica.

D’aquesta manera, les empreses navilieres i les armadores dels transbordadors, tancs, portacontenidors, creuers, petroliers, vaixells de càrrega i d'altres considerats grans vaixells que atraquin en ports catalans, hauran de pagar 1€ per quilogram d'òxids de nitrogen i partícules emeses per embarcació.

Una qüestió ambiental i de salut

Les emissions dels vaixells que estan a port són responsables en bona part de la contaminació atmosfèrica de les ciutats i aglomeracions urbanes que els allotgen, a més de contribuir a l'escalfament global del planeta. “És una qüestió de prioritzar la salut, que les persones, visquin on visquin, tenen dret a respirar aire net”, ha assegurat el conseller. En el cas del Port de Barcelona aquestes emissions locals són superiors a les de tot el trànsit urbà i també a les associades a les indústries. És per això que aquesta mesura tindrà un impacte directe en la salut de les persones, millorant la qualitat de l’aire que respiren.

Paral·lelament, el nou impost pretén ser un incentiu per aconseguir que les grans embarcacions que atraquen als ports de Catalunya, redueixin les emissions de contaminants atmosfèrics sense que suposi un inconvenient per al desenvolupament de l'activitat econòmica.

L’impost té caràcter finalista i els ingressos que se’n derivin, estimats en uns 7,5 milions d’euros anuals, aniran destinats a consolidar la transformació verda, dotant de més recursos el Fons per a la Protecció de l’Ambient Atmosfèric, que gestiona el Departament d’Acció Climàtica. Aquest fons finança despeses i inversions públiques en matèria de protecció de l’ambient atmosfèric i de millora de la qualitat acústica, i les polítiques de prevenció i millora de la qualitat atmosfèrica.